Chloë Lum og Yannick Desranleau er installasjonskunstnere som jobber på tvers av video, performance, skulptur, lyd, tekst og fotografi. Deres samarbeid er forankret i det teatralske og det koreografiske og undersøker de glatte og komplekse relasjonene mellom kropper og livløse gjenstander. De har base i Tiohtiá:ke (Montréal) og har jobbet sammen siden 2000.
I The Garden of a Former House Turned Museum, har de to en sunget korrespondanse mellom en anonym samtidssamtaler og den brasilianske forfatteren Clarice Lispector (1920–77), en viktig litterær skikkelse fra det 20. århundre. Det hele blir gjort gjennom fire «brev», hvor de to, pluss medbragte musikere, tar oss med på en reise fra Rio de Janeiro og videre inn i deres teatralske musikkverden, som både er original, morsom og full av interessante inn- og utfall.
Musikken befinner seg helt i utkanten av den tradisjonelle jazzen, selv om vi får flere jazzsekvenser som er morsomme, og jeg forestiller meg at dette skal oppleves med musikerne og performance-kunstnerne til stede, for jeg er overbevist om at det foregår en del visuelle «scener» ved disse originalenes opptreden man helst skal se og ikke bare høre.
Vokalisten og den som naturlig nok blir hovedpersonen i prosjektet er Sarah Albu, som synger i et slags cabaret/operette-landskap, og med de sprelske musikantene Marin Daigle på trommer og perkusjon, Yannick Desranleau på perkusjon, Joäo Cataläo på cuíca (en brasiliansk tromme), trombonistene Étienne Lebel og Hannah Wilson, trompeterne Émilie Fortin og Duncan Campell, fløytisten Karin Aurell og bassisten Pierre-Alexandre Maranda, skaper de et musikalsk landskap som inneholder svinger, er morsome, medrivende og tøft. Og sammen med Albus relativt lyse stemme fungerer trombone og trompet som et sant sirkus.
Jeg føler at det er mye «franske følelser» i fransk teater i det de framfører, og hele veien er dette et ytterst morsomt møte, jeg ikke kan huske å ha hørt noe lignende på svært lenge.
En morsom forestilling, som jeg helst skulle ha sett live. For jeg er overbevist om at dette sirkuset er strålende på scenen. Sjekk dem ut på eskerfoundation.com/exhibition/chloe-yannick/
Jan Granlie
Sarah Albu (vocal), Marin Daigle (drums, percussion), Yannick Desranleau (percussion), Joäo Cataläo (cuíca), Étienne Lebel (trombone), Hannah Wilson (trombone), Émilie Fortin (trumpet), Duncan Campell (trumpet), Karin Aurell (flute) Pierre-Alexandre Maranda (bass)