Sør-Afrika er faktisk det eneste landet på hele det afrikanske kontinentet som har utviklet en sterk jazztradisjon. Opprinnelig var man påvirket av de store amerikanske stilskaperne som Duke Ellington, Dizzie Gillespie med flere. Men etter hvert utviklet Sør-Afrika gradvis sin egen stil basert på en særegen smak for melodi og en dyp følelse av groove.
På denne LPen får vi et fint utvalgt fra sjangerens såkalte «Golden Age» (slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet), og samlingen er en god, men ikke komplett, introduksjonen til arbeidet til en stor og variert gruppe musikere og komponister som uunngåelig utviklet musikken som del av den historiske anti-apartheid-kampen, og som middel til å få tankene bort fra landets mørke situasjon. Kippie Moeketsi, Hugh Masekela (i The Jazz Epistles), Dollar Brand, Chris McGregor, Dudu Pukwana (i Chris McGregor & The Castle Lager Big Band), Mongesi Feza (i Chris McGregor & The Castle Lager Big Band), Barney Rabachan, Nick Moyake (i Chris McGregor & The Castle Lager Big Band), og selvfølgelig Miriam Makeba er bare noen av musikerne som er representert her. En gjeng med ekte krigere. Som var med på å utforme denne musikken, og som ble fulgt opp av flere av musikerne etter at de flyktet til Europa og særlig England.
Og platen starter med John Mehegan og låten «Mabomvana», med blant annet trompeteren Hugh Masakela. Coveret er litt for sparsommelig utstyrt, så man finner dessverre ikke innspillingsdatoer for de enkelte låtene. Men her får vi blant annet en fin trombonesolo fra Jonas Gwangwa og fint, og veldig amerikansk, trompetspill fra Masakela. Låten er en swinglåt som like gjerne kunne vært gjort av et amerikansk band på 30-tallet, og det viser at inspirasjonen fra USA er sterk.
Deretter får vi The Jazz Epistles og låten «Uku-Jonga Phambili» skrevet av Dollar Brand, hvor han også medvirker på piano. I The Jazz Epistles medvirker også Masakela, og flere av musikerne er de samme som på åpningssporet. Her er det Brand som er hovedpersonen, hvor hans nære forhold til Duke Ellington og flere andre pianister fra USA, og overraskende nok, flere av swingpianistene, kommer godt fram.
Deretter får vi Dollar Brand Trio og låten «Eclipse At Dawn», hvor han spiller sammen med trommeslageren Makaya Ntshoko og bassisten Johnny Gertze, samme medmusikanter som er med på hans andre og tredje innspilling «Dollar Brand Plays Sphere Jazz» fra 1960 og «Duke Ellington Presents the Dollar Brand Trio» fra 1963. Denne låten er hentet fra sistnevnte, men har ikke like mye Ellington i seg som for eksempel inspirasjoner fra Thelonious Monk. Her får vi akkurat det litt skjeve, rytmiske spillet som vi kjenner fra Monk, og helt annerledes enn mye av de vi senere fikk servert fra Brand – eller Abdullah Ibrahim, som han kalte seg etter hvert.
Så rundes A-siden av med Miriam Makeba og låten «Ngola Kurila», også med Masakela på trompet. Dette er en låt som låter mer «sør-afrikansk» enn de foregående, med mye perkusjon, ett par gitarister som spiller veldig typisk «town ship»-riff og Masakela under Makebas fine og lett gjenkjennelige vokal.
B-siden starter med kanskje den mest spennende, sør-afrikanske musikeren som etter hvert fikk sitt store gjennombrudd i England, nemlig pianisten Chris McGregor. Her er han på plass med låten «Switch» av altsaksofonisten Kippie Moeketsi. Bandet han har med seg denne gangen kaller han The Castle Lager Big Band, og i bandet finner vi navn som Dudu Pukwana og flere av de som fulgte han til England og ble en del av hans fantastiske Brotherhood of Breath-band. Her får vi en relativt rolig låt, sett ut fra hva vi senere har fått fra den gode pianisten. Men det er et fint storband-arrangement som swinger upåklagelig, men relativt mye annerledes enn det vi har hørt fra senere opptak. McGregor og Pukwana var også viktige medlemmer av det sør-afrikanske stjernebandet The Bluenotes som kom på denne tiden, men de er dessverre ikke representert på denne samlingen.
I stedet får vi et eksempel på hva pianisten Gideon Nxumalu holdt på med, og hans «Chopi Chopsticks», med blant annet Pukwana på umiskjennelig og fint altsaksofonspill. Her er det en afrikansk xylofon som preger lydbildet, men det er ikke nevnt i coveret hvem som spiller det, men vi antar at det er pianisten Gideon Nxumalu som trakterer dette instrumentet, før Pukwana avleverer en strålende solo som viser at dette er en musiker man skal følge med på. Det er ikke verdens beste lydkvalitet på dette liveopptaket, men det aksepterer vi, og publikum er i ekstase.
Deretter er Miriam Makeba på plass igjen med låten «Love Tastes Like Strawberries» av Sanders og Solomon. Denne forefinnes også på innspillingen «The Many Voices of Miriam Makeba» fra 1962. Samme band som på forrige låt, og med Makabas lett gjenkjennelige vokal i front, før platen avsluttes med Dollar Brand og hans «Gafsa», som også er med på, hans soloinnspilling, «Memories» far 1973. Men her får vi den i opprinnelig form, av en litt ettertenksom Brand, og hvor Ellington-sammenligningen blir nær. En fin avslutning som får oss til å tenke på den tragiske historien til sør-afrikanerne.
Dette er blitt en helt ok samleplate med den tidlige jazzen fra Sør-Afrika. Men jeg savner for eksempel The Bluenotes med Louis Moholo på trommer, som fikk stor betydning for den sør-afrikanske jazzen etter hvert.
Jan Granlie
John Mehegan (p), Dollar Brand (p), Gideon Nxumalo (p), Kippie Moeketsi (as), Dudu Pukwana (as), Barney Rabachane (as), Kippie Moeketsi (as, cl), Nick Mayake (ts), Ronnie Beer (ts), Cristopher Columbus Ngcukone (bs), Jonas Gwangwa (tb), Bob Tizzard (tb), Willie Nettie (tb), Malindi Blyth Mbityana (ts), Hugh Masakela (tp), Ebbie Creswell (tp), Mongesi Fezo (tp), Noel Jones (tp), Dennis Mphale (tp), Ernie Calabria (g), Jack Check (g), Claude Shange (b), Johnny Gertze (b), Norman Keenan (b), Sammy Maritz (b), Martin Mgijima (b), Gene Latrimore (dr), Makaya Ntshocko (dr), Early Mabuza (dr), Daniel Barajanos (perc), Julio mCallazo (perc), Michael Alexander (perc), Ralph McDonald (perc), Red Clavery (perc)