På skive

FOSTERCHILD

«Dear Earthling»
ILK295CD

Det er alltid spennende når man møter på en plate eller konsert, som innbefatter den danske trompeteren Kasper Tranberg. Enten han har prosjekter i eget navn, eller han medvirker på andres. På dette prosjektet er han med som medspiller, men han er hele veien en sentral stemme i musikken som framføres.

Musikerne er bosatt i Köln og København, og samarbeidet startet i 2015, da bassisten David Helm og trommeslageren Fabian Arends inviterte pianisten Jacob Anderskov til Köln. Her fant de tre tonen, og gjorde flere konserter i Tyskland og Danmark, før de fikk saksofonisten Sebatstian Gille og trompeteren Kasper Tranberg med i prosjektet. I november 2018 inviterte Deutsclandfunks Harald Rehmann til en tre dagers innspillinsperiode i Köln, og her er resultatet av noe av det de produserte disse dagene.

Musikken er ettertenksom, moderne og litt søkende. Det er Anderskov som på mange måter leder an, sammen med Helm og Arends, mens de to særegne blåserne legger seg på toppen med utsøkt spill.

Jeg har alltid hatt stor sans for Tranbers kreativitet med trompeten eller kornetten. Og her viser han nok en gang hvilken utsøkt musiker han er. Sebastian Gille har en helt spesiell tone i saksofonen. Den er ytterst sår og ikke så kraftig som spillet til Tranberg ofte er. Men her tar Tranberg det ned, og samarbeider perfekt med Gille. Jeg får en slags følelse av Jesper Zeuthen når jeg hører Gille, selv om tonen er en helt annen. Men det er noe med tilnærmingen til tonene som minner litt om godeste Zeuthen. Men om Zeuthen er noe forbilde, vet jeg ikke. For Gille er tysk, og kommer opprinnelig fra Quedlinburg i Sachsen-Anhalt, og at Zeuthen skulle være et idol for musikere derfra, tviler jeg litt på.

Pianospillet til Anderskov er, som alltid, intelligent og kreativt. Han har full oversikt over hva som skjer, og fyller inn og legger til akkurat det som trengs for at dette skal bli et godt produkt. Helm er en god bassist, som hele tiden er på plass med moderne og fint spill, mens Arends trommespill er løst og fint, og relativt tilbakelent.

Komposisjonene er gjort enten av Anderskov, Helm eller Arends, pluss at Gille har bidratt med to fine låter. Og hele veien henger låtene sammen på en fin måte. Alt kunne egentlig ha vært gjort av Anderskov, for det er i hans musikalske landskap de befinner seg.

En fin plate fra et band jeg håper vil dukke opp i København under Vinterjazz i februar. Og en fin plate å starte det nye året med! Godt nyttår!

Jan Granlie

Sebastian Gille (s), Kasper Tranberg (tp), Jacob Anderskov (p), David Helm (b), Fabian Arends (dr)

Skriv et svar