På skive

JANNE MARK

«Kontinent»
ACT RECORDS, 9742-2

Den danske vokalisten Janne Mark har nærmest spesialisert seg på musikk som kan plasseres innenfor den danske salmetradisjonen, som både er lang og innholdsrik. Det er mange av de salmene vi kjenner fra både Sverige og Norge som, i utgangspunktet kommer fra Danmark. Men på sin nye utgivelse, får vi ikke stifte bekjentskap med de salmene vi kjenner fra den danske sangskatt, men mye heller salmer hun har laget selv, sammen med ett par av Arve Henriksens komposisjoner, pluss noe hun har hentet fra utlandet.

Hennes forrige plate, «Pilgrim», kom i 2018, med stort sett de samme musikerne hun samarbeider med nå. «Pilgrim» fikk gode anmeldelser stort sett over hele linjen, også her på salt peanuts*, og vår anmeldelse kan du lese HER. Den forrige platen ble nominert til «beste danske vokaljazz-utgivelse» og ble også premiert av Statens Kunstfond.

Det er ingen tvil om at den norske trompeteren Arve Henriksen, spiller en viktig rolle på den nye innspillingen. Hans sarte og vakre trompetspill glir sammen med Marks vokal som hadde de aldri gjort annet. Henriksen er jo en slags kameleon innenfor det moderne trompetspråket, med blant annet medvirkning i bandet Supersilent langt der ute til venstre, og sine soloprosjekter og samarbeid med mange av de såkalte «Punkt»-musikerne. I tillegg har hun, som på forrige innspilling, med seg pianisten Henrik Gunde og bassisten Esben Eyermann, pluss fiolinistyen Nils Økland og trommeslageren Bjørn Heebøll.

Vi får 11 salmer og låter, som åpner med to komposisjoner gjort av Mark, «Altid allerede elsket» og «Har døden tagetnoget fra dig så giv det tilbage», med tekst av Naja Marie Aidt, før vi får den tradisjonelle og ytterst fine «Kingsfold, Marks «July», Henriksens nydelige «Psalm For A Tree», en typisk Henriksen-komposisjon, hvor han resiterer teksten på en fin måte, på norsk, den tradisjonelle, galliske «Taladh Chriosta», med tekst av John L. Bell, den tradisjonelle norske «O du min Immanuel», Marks vakre «Ny begyndelse», Henriksens «Psalm For A Tree II» med mer resitasjon og utsøkt trompetspill og Marks «Both In The World And Yet Outside It», hvor man før en følelse av at det er en låt Kira Skou kunne gjort sammen med Maria Faust på deres duoplate, før de avslutter med Marks «Længselsvise», som er den perfekte avslutning på en nydelig plate. Lytt bare til Marks fine tekst, sammen med Gundes pianospill, Økland hardingfele og Henriksens magiske trompettoner.

Hele veien er dette musikk som passer perfekt i et kirkerom, uten altfor mye romklang i veggene. Og jeg gleder meg til å høre dem i Brorsons kirke under Vinterjazz 2021, hvis koronaen har trukket seg tilbake innen da. Alle låtene har en slags sammenheng, som fascinerer, og vi settes unektelig i en god, og litt sakral stemning av å lytte til musikken. Marks stemme passer perfekt inn i dette stoffet. Hun presser aldri stemmen inn i områder hun ikke takler, men befinner seg hele tiden godt innenfor komfortområdet. Og henne stemme asser perfekt inn i det man kan kalle den britiske folkemusikken.

Og med Arve Henriksen som medspiller i front, har hun funnet en samarbeidspartner som er perfekt til denne musikken. I tillegg fungerer Gunde aldeles utmerket som pianist og utøver av harmoniumet, pluss mellotron og vibrafon, der det er behov for det. Jeg hadde kanskje håpet å få høre mer fra Nils Økland i sammenhengen, men han er ikke en musiker som velger å stikke seg fram altfor mye. Han er en typisk «lagspiller» i denne sammenhengen, og leverer fine innspill der han skal. Og introen på «Ny begyndelse» er bare nydelig. Og bakerst styrer Eyermann og Heebøll det rytmiske med stoisk ro.

Jeg synes Mark og bandet har utviklet seg ytterligere siden deres forrige album. Jeg føler det er en sikrere Mark vi får høre, samtidig som denne instrumentsammensetningen passer perfekt til musikken.

Nydelig!

Jan Granlie

Janne Mark (v), Arve Henriksen (tp, elec, res), Nils Økland (hard.vio, viola d’amore, vio), Henrik Gunde (p, harm, mellotron, vib), Esben Eyermann (b), Bjørn Heebøll (dr)

Skriv et svar