Den amerikanske bassisten Mark Dresser ble født den 26. september 1952. Han ble født i Los Angeles, og på 70-tallet var han medlem av Black Music Infinity ledet av Stanley Crouch og spilte med San Diego Symphony. I løpet av det neste tiåret flyttet han til New York City og ble medlem av Anthony Braxton-kvartetten med Marilyn Crispell og Gerry Hemingway. Han komponerte for Arcado String Trio og Tambastics og for filmen, The Cabinet of Dr. Caligari. Han har vært med å krydre en rekke plateinnspillinger med andre musikere, så som Ray Anderson, Tim Berne, Bobby Bradford, Anthony Braxton, Satoko Fujii, John Zorn, Lourie Anderson, Marilyn Crispell og en rekke andre.
På denne soloplaten spiller han fire frittgående solobassimprovisasjoner på en McLagen 5-string bass i opptak fra 2022, og åtte improviserte «strekk» på sin McLagen 4-string bass, i opptak fra 2019. Og jeg synes vi får høre nye sider ved Dressers bass-spill på denne innspillingen. Jeg har hørt han ved flere anledninger i selskap med andre musikere, hvor han har tilpasset seg omgivelsene på en fin måte. Men å høre han solo var en ny opplevelse for meg.
Og jeg må si at han overrasker med utsøkt spill – både teknisk og improvisasjonsmessig. Han har gode ideer, hans spill er, tidvis, frapperende, og han makter å gjøre solospillet interessant ved at han spiller mot og med seg selv, og uten altfor mye «overdubs» gi oss strålende bass-spill som fascinerer og gleder. Og når han spiller med bue låter innimellom nesten som et orgel eller synth.
Han sier selv i coverteksten at han selv ser på bassen som et orkester, og det synes jeg han beviser på denne innspillingen. Og på de to bassene Kent McLagan har laget til Dresser, beviser Dresser at disse bassene, med mikrofoner plassert i de avtagbare halsene (!), fungerer perfekt for solokonserter og solo studioopptak. For dette er strålende bassmusikk, som hever Dresser fra en mer enn habil «kompbassist» til en solobassist i verdensklasse.
Jan Granlie
Mark Dresser (4-strings b, 5-string b)