På skive

NICOLAI MAJLAND TRIO

«Welcome»
AMP MUSIC & RECORDS, AT091

Den danske pianisten Nicolai Majland er med «Welcome» ute med sin andre innspilling i meget navn, etter debuten «Leaving and Believing», som kom for noen år siden, og som fikk gode anmeldelser. Men Majland er ikke den pianisten man hører mest på jazzklubber rundt om i Danmark. Men det gjelder desto sterkere for de to musikerne hn har med seg i trioen, nemlig bassisten Thomas Fonnesbæk, som er en av to vinnere av den prestisjetunge «Ben Webster»-prisen i år, og som er å øre nesten ukentlig i forskjellige konstellasjoner rundt om i Danmark, og trommeslageren Morten Lund, som man nesten kan høre like ofte i mange gode, musikalske konstellasjoner både i Danmark og utenlands.

Majløand er bosatt i København og er utdannet ved Musikkonservatoriet i Esbjerg, og har spilt mye innenfor teater og revy og jazz, men han har også vært å høre i konstellasjoner innenfor mer evergreens, musikaler og pop.

På «Welcome» får vi 10 komposisjoner som alle er gjort av Majland, og hele veien er dette pianojazz som plasserer seg godt innenfor tradisjonen man blant annet kjenner fra Bill Evans, Oscar Peterson og deres like. Den måten Majland komponerer og spiller på, minner ikke så rent lite om Evans, i den litt melankolske melodioppbyggingen og det litt balladelignende i låtene. Men han holder seg ikke i det landskapet hele tiden. Han har også låter som er mye mer optimistiske i formen enn det meste av det vi fikk fra Evans, og denne vekslingen mellom Evans og det mer «sommerlige» og «lette», er med på å gjøre platen til en fin innspilling. Og grunnen til at man får assosiasjoner til Oscar Peterson er, i første rekke, Fonnesbæks bass-spill, som ligger tett på Petersons mangeårige samarbeidspartner, Niels-Henning ørsted Pedersen. Og bakerst ligger Lund med stødig og støttende spill som er med på å gjøre dette til en særdeles hyggelig, musikalsk opplevelse.

Det eneste jeg savner er kanskje litt mer originalitet i låtmaterialet. Det blir på mange måter veldig likt altfor mange pianotrioer, uten at de skiller seg nevneverdig ut i den store flokken. Men Majland lager fine komposisjoner, som både har det melankolske fra Evans, og det nordiske, og særlig danske, i seg. I tittelsporet, «Welcome», kan man nærmest føle det jydske flatlandet, hvor kornaksene vaier i vinden og det er sommer og sol.

Det er ingen tvil om at Majland er en utmerket pianist, og i Fonnesbæk og Lund har han funnet to strålende samarbeidspartnere. Og innimellom minner musikken ikke så rent lite om den italienske pianisten Salvatore Bonafede, hvis noen husker han, noe som kommer godt fram i tredjesporet «What’s Your Name». Musikken er «sommerlig» og variert, fra de melankolske balladene til de mer up-tempo-låtene, hvor det alltid er en fryd å høre Fonnesbæk «boltre» seg, og Lund spiller så deilig med visper som nesten bare han kan.

En fin innspilling fra en dansk pianist jeg aldri hadde hørt før jeg satte på denne platen første gangen, og en stor og positiv overraskelse.

Jan Granlie

Nicolai Majland (p), Thomas Fonnesbæk (b), Morten Lund (dr)

Skriv et svar