På skive

PETER DANSTRUP

«Absolute Danstrup»
ILK, ILK332LP

Den danske bassisten og komponisten Peter Danstrup er noe så sjeldent som en akustisk bassgitarutøver. Det finnes ikke mange i jazzverdenen som har spesialisert seg og dyrket dette instrumentet, bortsett fra amerikanske Steve Swallow og norske Dan Peter Sundland. Men hver gang vi hører noen som spiller på dette fine instrumentet, gir det en helt egen og rund sound som passer perfekt inn i deler av musikken. Danstrup er født den 23. april 1954, og har spilt i flere danske jazzensembler og band som f.eks. John Tchicai & Strange Bros., Cox Orange, Jan Kaspersen trio, Mikkel Nordsø Band. I tillegg har han gitt ut noen strålende album i eget navn. Albumet «Untrue Beautiful Things» fra 2012 fikk en Danish Music Award for «Årets Jazzutgivelse» i 2012 og han mottok prisen som «Årets Jazzkomponist» samme år. Han var rektor ved Rytmisk Musikkonservatorium i København fra 1997-2005, og med trioen Klökkeblömst debuterte han i 2013 med «Klökkeblömst», et prosjekt hvor han gjorde (og gjør) seg bemerket som akustisk bassgitarist.

«Absolute Danstrup» er et nytt album fra Danstrup. Her får vi 11 spor med skiftende musikere på hvert spor, og i alt 24 artister. Selv forteller han at platen for det meste ble unnfanget da han ble innlagt på sykehus med Covid-19. Den reflekterer over personlige, aktuelle erfaringer og utsagn. Du kan kalle det et tenkt samlealbum, som omhandler en kalejdoskopisk blanding av sanger.

Du vil finne temaer som er aktuelle i den tiden vi lever i akkurat nå, som reflekterer over pandemiutbruddet, #metoo-situasjonen i Danmark og årene med Trump. Ifølge plateselskapet er dette en plate hvor «musikkstilene endrer seg gjennom albumet, fra bluesy odd meter rock, instrumental musikk påvirket av Captain Beefheart, sarkastiske, men politiske musikalske låter, store jazzensemblearrangementer, basslåter og kvinnelig a cappella-sang. Alt sammen satt sammen med det umiskjennelige Danstrup-varemerket med smarte, fargerike, fortettede musikkutdrag, interessante arrangementer med åpent tak for individuelle presentasjoner. Kjønnsbalansen er 12 kvinelige og 12 mannlige medvirkende, et tydelig svar på diskusjonene om mannlig/kvinnelig representasjon i musikk».

Vi får 11 komposisjoner, som alle beskriver Danstrup som en yttersk kreativ og god låtskriver, og åpningssporet «Jesus Gonna Make Up My Dying Bed» med, ifølge mine ører, klare referanser til Captain Beefeart. Låten er inspirert av James Pattons «Jesus Is a Dying-Bed Maker», og starten med Per Gades gitar og Danstrups bass er strålende, før Gade får boltre seg i en nydelig solo over og under Beefeart/Tom Waits-vokalen til Michael Rexen. Denne går over i den instrumentale «Covidiously Speaking», som er en fornøyelig sak med Bent Clausens marimba og Anders Bankes bassklarinett i front. En låt som er en slags programmusikk over koronaperioden sett på med et skjevt blikk av litt oppgitt humor. Her viser Banke seg fram som den strålende bassklarinettisten han er, og låten blir en slags instrumental Tom Waits-kommentar som både er original og litt frekk.

Og slik fortsetter de med utmerket og spennende musikalske kommentarer gjennom et spekter av utsøkt og kreativ musikk. Så som i «(I Wish I Was an) American», som er akkurat så sarkastisk som den skal være, og fremført i et slags Berthold Brecht-aktig Berlin-landskap koblet med musikal-tradisjonen, med vokalistene Nina Baun og Rexen. Og versjonen av «Peter Edderkop» med Vokalselskabet Glas får vi i en strålende versjon som vi like godt kan kalle Danstrups egen, før de avslutter side A med «Petrified Heart», som tar oss rett inn i den instrumentale Tom Waits og tiden rundt «Swaardfishtrombones».

B-siden starter med «Crisis» som med en temmelig oppløftende musikalsk innpakning gir Danstrups tanker om dagens situasjon med refrenget: «Oh, The Crisis Is Cruel / You Never Know When It Will End / This Uncertainly / Makes It Hard To Be Rich / Makes It Hard To Be Rich», et refreng som på mange måter sammenfatter platen på en god måte som en slags sarkastisk musikal over dagens verdensbilde sett fra Danmark. «Injection March», må være den optimale musikalversjonen av Covid-19, mens «Late Sequel» er et fint instrumentalt mellomspill med tre bassgitarer spilt av Danstrup, Thomas Vang og Ole Rømer.

«The Bat» tar oss videre inn i musikalverdenen, og kunne gjerne være en hovedlåt i teater-/musikaloppsetningen med Nina Bauns vokal, før de avslutter med den instrumentale «If I Fall», hvor jeg ikke er helt sikker på om Danstrup mener vi snart er ute av den situasjonen verden har stilt seg i i denne skrøpelige verdenen. For jeg er ikke helt sikker på om avslutningen bringer særlig håp for fremtiden, selv om man kanskje kan øyne et håp i Carolyn Goodwins altsaksofonsolo eller i Kasper Tranbergs trompetspill.

Men denne gjengen musikere gir seg ikke. Det vet jeg. For dette er en gjeng musikere som bare står sterkere og sterkere i den europeiske musikken, og som vil overleve det meste av covis-19, skakkjørt politikk eller klimakatastrofer.

Hele veien er dette utmerket musikk som det, mer enn gjerne, kunne vært laget et samtidskritisk teaterstykke rundt. For Danstrup har laget en plate med låter som henger fint sammen, og som kommenterer verdenssituasjonen og vårt daglige liv anno 2021 på en ytterst fin, morsom og interessant måte. Og musikalsk vil dette overgå det meste av svulstig teater- og musikalmusikk man vanligvis får servert i Londons West End eller på Broadway i New York. Og både de vokale og instrumentale bidragene fra de medvirkende musikerne er av aller ypperste klasse, men strålende solist- og ensembleprestasjoner.

Peter Danstrup har laget en samtidskommentar som vil stå som et minne om de senere årene fra mars 2020 til, i alle fall, et godt stykke ut i 2022. Og med denne litt sarkastiske måten å komponere og skrive tekster på, vil vi kunne se tilbake på denne tiden med et litt skakt blikk om noen år.

Strålende! Mektig! Spennende! Interessant!

Jan Granlie

Bent Clausen (marimba), Per Gade (g), Anders Banke (bcl, cl, ts), Jacob Andersen (perc, hand clap), Michael Rexen (v), Nina Baun (v), Mariane Bitran (fl), Carolyn Goodwin (as), Kasper Tranberg (tp), Lis Wessberg (tb), Lise Munch (frh), Rasmus Svale (tuba), Bjørn Heebøl (snare dr), Marie Louise N. Schmidt (p), Ben Besiakov (p), Ole Rømer (dr, bg),Thomas Vang (bg) Peter Danstrup (bg), Ania Rybacka (v), Katrina Petersen (v), Kamilla Kovacs (v), Johanne Baadsgaard Lange (v), Else Schantz Juutilainen (v), Maria Kynne (v)

Skriv et svar