Den nord-norske fiolinisten og vokalisten Susanne Lundeng har i mange år vært en bauta innenfor folkemusikken nordfra. Hun gjorde noen år en rekke innspillinger, planlagt i havgapet sør for Bodø. Men så ble det litt stille noen år, før hun nå er tilbake med en juleplate med julefolketoner fra Nordland.
Med seg på platen har hun gitaristen og vokalisten Nils-Olav Johansen og organisten Bjørn Andor Drage, og vi får en fin gjennomgang av julesalmer vi både kjenner fra salmeboka og mer ukjente skatter som har vært forbeholdt landsdelen i stor grad, som blant annet åpningssalmen, «Gud einast Gud» skrevet av Niolaus Decius i 1521 og oversatt av Elias Blix.
Andresporet kjenner vi, tittelsporet «Kimer i klokker» er velkjent for alle nordmenn. Men ikke i denne versjonen, med følge av en folketone fra Salten. Og selvfølgelig er salmedikteren og presten Petter Dass representert med «Christi naaderlige fødsel» og «Marias besøkelsestid», som de tre tolker på en vakker og særegen måte, i og med at man benytter seg av nyere musikalske elementer som el.gitar, som trekker musikken unektelig mot jazzen.
Og slik fortsetter det. Med «Et barn er født i Betlehem» , som stammer fra middelalderen, «Maria Brude-smykke» hvor melodien er en folketone fra Mo i Rana på Helgeland, Brorsons «Mitt hjerte alltid vanker» med en folketone fra Saltdal, instrumentalen «I denne søte juletid», en folketone fra Salten, Brorsons «Saligheten er oss nær», Martin Luthers «Fra himlen høyt» med en folketone fra Saltdal og med Lundengs egen fiolin-melodi «I et skrin», Elias Blix sin fine «No koma Guds englar», «Akk fader» med folketone fra Bodin (Bodø) og Elias Blix’ «Gamle året», før de runder av med middelalderballaden «Et lite barn så lystelig».
Jeg kan like godt innrømme at jeg ikke har altfor stor sans for alt styret som oppstår rundt jul. Pakker, mat, og ikke minst alle de kommersielle julekonsertene. Men jeg vil faktisk trekke fram denne innspillingen som et hederlig unntak. Man får en slags julestemning av å høre Lundeng og Johansens fine vokal på disse gamle melodiene. Men likevel gjør de noe sterkt personlig ut av musikken, som skiller dem fra det meste som presenteres i kulturhus og grendehus i Norge i denne førjulstiden. Lundeng er en intelligent vokalist og fiolinist, som synger med en klar og fin stemme i mellomtoneregisteret (hør for eksempel på den fine «Saligheten er oss nær»), med strålende fiolinspill. Johansen er en kreativ gitarist og vokalist som passer perfekt inn i sammenhengen. Innimellom er det nesten som å høre Knut Reiersrud i samarbeid med organisten Iver Kleive, og Drage, som sikkert er den som kjenner disse komposisjonene best, fra sitt virke som organist i mange år, «komper» de to andre på en fremragende måte.
Dette er blitt en fin juleplate, som skal spilles i «hulen» i kveld, på selveste julaften, mens jeg skal hygge meg med litt god mat og et utsøkt glass rødt fra de sørlige deler av Frankrike.
Det er kanskje litt sent å anbefale massene å kaste seg rundt for å skaffe seg platen. Men det kommer sikkert en jul til neste år også. Og da bør denne platen være i hus. Og musikken på denne fine platen er ikke forbeholdt julekvelden eller første juledag. Den kan spilles hele året, hvis man kun ønsker å lytte til vakker, norsk folkemusikk, fremført på utsøkt vis.
Jan Granlie
Susanne Lundeng (vio, v), Nils-Olav Johansen (g, v, perc), Bjørn Andor Drage (org)