Bandet The Awakening, var det første Chicago-baserte bandet som gjorde innspilling på Black Jazz Records.
Da bandet ble dannet på begynnelsen av 70-tallet, besto bandet av veteraner fra Chicagos rhythm’n blues-miljø sammen med jazzmusikere som var tilknyttet Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM). Og debutalbumet «Hear, Sence and Feel» fra 1972, som nå blir gjenutgitt som en del av Real Gone Musics nye utgivelser fra den California-baserte Black Jazz-katalogen.
I likhet med vennene deres som senere ble til Earth, Wind & Fire, har Awakening en oppløftende tone som det føles det er behov for også nå, nesten 50 år siden. Albumet åpner og avsluttes med resitasjoner som maner til bevisstgjøring, men musikken er hele tiden er glad nok til at den nesten kan gjøre lytteren optimistisk nok alene.
Bandet besto av pianisten Ken Chaney, trompetisten og flugelhornisten Frank Gordon, tenorsaksofonisten og fløytisten Richard (Ari) Brown, trommeslageren og perkusjonisten Arlington Davis Jr., trombonisten og perkusjonisten Steve Galloway og bassisten Reggie Willis. I tillegg medvirker bassisten Richard Evans på en låt.
Vi får sju låter komponert av flere av musikerne i bandet, pluss John Stubblefield og Norah Streetvilles «Kera’s Dance»
I ettertid er det vel kun saksofonisten og fløytisten Richard (Ari) Brown som har hatt suksess innenfor jazzen av disse musikerne. Han var blant annet å finne i Lester Bowies morsomme prosjekt «From The Roots To The Source» som Bowie turnerte med på 80-tallet, blant ennet med noen strålende konserter i Norge.
Platen er innspilt i 1972, og fant raskt sin plass innenfor musikken i Chicago, mellom Art Ensemble of Chicago og de mer komersielle bandene som Earth, Wind & Fire og deres like, som etter hvert ble relativt store over hele verden. Før Chaney og Gordon startet The Awakening, hadde de vært en del av den populære trioen Young-Holt Unlimited, noe man blant annet kan høre i låten «Kera’s Dance». Men det som gjør denne platen spennende, er i første rekke Browns kreative saksofonsolier. Han er nok den musikeren som er nærmste de friere uttrykkene man kunne finne hos mange av de andre musikerne i AACM, og bass-spillet til Willis, ligger relativt tett på hvordan Malachi Favors spilte i de melodiøse sekvensene til Art Ensemble.
Men noen av låtene på denne innspillingen gløder av positiv energi, som i for eksempel tredjesporet «Convulsions», hvor Brown virkelig briljerer over Chaneys hamrende pianospill. Her slipper også Gordon seg løs med heftig trompetspill, og kompet koker under solistene.
Det er noe veldig typisk Chicago i mesteparten av musikken vi får servert. Det var mange som beveget seg inn i denne formen for jazz på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, og med The Awakening får vi gode beviser på den moderne jazzen, som hadde en helt egen form for blues i seg. Og hører man på den ytterst friske «Jupiter», så får man en innsikt i hvor dyktige musikere som var involvert i dette prosjektet. Her går det unna for full maskin, med en rytmikk i blåserseksjonen som er avansert, men som sitter som et skudd.
Så roer de litt ned mot slutten og «Brand New Feeling», men det er bare så vidt musikerne klarer å holde seg «på matta». For det er flere i dette selskapet som har lyst til å «kline til», men her holdes de litt nede av el.piano og el.bass som styrer «skuta».
Så avslutter de med «Awakening – Epilogue» med en avsluttende resitasjon, som binder det hele sammen på en fin måte.
For den som gjerne vil minnes musikken som var spennende på begynnelsen av 70-tallet, er dette «et must». Kan hende er det også en del i den yngre generasjonen som vil like denne musikken, for den ligger ikke så veldig langt unna de «hippe» musikerne som gjør seg gjeldende på det internasjonale jazzlandskapet om dagen, så som Kamasi Washington og hans like.
Jan Granlie
Ken Chaney (p, el.p), Frank Gordon (tp, flh), Richard (Ari) Brown (ts, fl), Arlington Davis Jr. (dr, perc), Steve Galloway (tb, perc), Reggie Willis (b), Richard Evans (el.b)