Den norsk/svenske trioen Trepass Trio består av den norske bassisten Per Zanussi og svenskene Martin Küchen på baryton- og sopransaksofon og Raymond Strid på trommer. De utga sin første plate, …Was There To Illuminate The Night Sky… på Clean Feed i 2009. Deretter fikk vi Bruda Beda i 2012, Human Encore med trompeteren og saksofonisten Joe McPhee som gjest i 2013, og The Spirit Of Pitești i 2017, alle på dette portugisiske plateselskapet.
På deres nye utgivelse Live in Oslo, samarbeider de med den portugisiske (nå svenskboende) trompeteren Susana Santos Silva, som må regnes som en av de mest spennende trompeterne på den frie jazzscenen i dag. Innspillingen er gjort på Blow Out-festivalen i Oslo den 17. august 2018. Vår anmeldelse av konserten kan du lese her.
Vi får fem relativt frie komposisjoner, hvor de fleste er skrevet av Martin Küchen, mens en er gjort av trioen i fellesskap og en er laget av Leo, Isak og Matin Küchen.
Treepass Trio er et band som befinner seg i den moderne enden av jazzskalaen. Med Küchens sterke saksofonstemme, som særlig i åpningssporet «A Dessert On Fire, A Forest» trekker mye mot musikken vi fikk fra salige Albert Ayler og hans «disipler». Her trekker han bandet mot noe som for «frijazzerne» nesten blir en slags tradisjonell jazz, men samtidig med seks føtter solid plantet i det frie, moderne landskapet. Zanussis bass-stemme er en viktig ingrediens i trioens musikk og ligger fint framme i lydbildet, og Strids trommespill er lekent og pågående, og passer perfekt inn i trioens helhet. I tillegg føler jeg Küchens spill på barytonsaksofon ligger i et landskap som ligger tett på mye av det vi de siste årene har fått fra Mats Gustafsson.
Og siden de har invitert med seg den kreative og dyktige trompeteren Susana Santos Silva på denne liveinnspillingen, får vi et litt nytt tilskudd til lydpaletten, hvor hun legger seg fint inn i trioen med fine innspill og kommentarer. Jeg tror ikke de har øvd altfor mye sammen før denne konserten, for det er ikke så ofte hun tar styringen, men nøyer seg med å kommentere og legge til fine bidrag i helheten. Men når hun tar styringen, så hører man det.
Komposisjonene er ofte litt melankolske og balladerettet, noe man spesielt hører i andresporet «The Ballad Of Pitești», som er en ytterst vakker sak som fascinerer, og avslutningssporet «In Tears». I «A Different Koko» får Santos Silva kjøre på, og tankene går til Art Ensemble Of Chicago (AEC) og trompeteren Lester Bowie og deres utgivelse Les Stances a Sophie fra 1970, med Santos Silvas trompetspill og Küchens sopraninosaksofon i spissen, og med strålende bass- og trommespill.
«Sound & Ruins» som er gjort av «familien» Küchen, har også mye AEC i seg, med strålende og drivende spill fra alle fire, hvor jeg spesielt legger merke til det tunge og fine spillet til Zanussi og det pågående trommespillet til Strid. Så avslutter de dette utmerkede settet med «In Tears» hvor man allerede i introen til Zanussi får en AEC-følelse. Men så kommer Küchen inn med nydelig barytonspill, og vi er inne i en vakker ballade som kunne vært en variant av en svensk folkemelodi. Santos Silva og Küchen gjør temaet over fint bass-spill og Strids ytterst pågående og deilige trommespill. Vakkert og interessant.
Trepass Trio og Susana Santos Silva har med Live in Oslo laget en utmerket plate. Johan Hauknes var tilstede, og var begeistret. Jeg er overbevist om at han elsket denne konserten. Og nå har vi den på plate, så for den som ikke var til stede på Blow Out denne kvelden, er det bare å skaffe seg denne utsøkte platen.
Jan Granlie
Per Zanussi (bass), Martin Küchen (sopranino saxophone, baritone saxophone), Raymond Strid (drums), Susana Santos Silva (trumpet)