Ways is the Canadian, Toronto-based duo of alto sax player Brodie West, known as a long-time collaborator of the Dutch band The Ex, especially during their association with Ethiopian sax legend Gétatchèw Mèkurya, who also recorded two albums with Dutch legendary drummer Han Bennink, and drummer Evan Cartwright. Both have been working together since 2012. Ways has been refining its rarefied exploration of color and rhythmic interaction, moving freely between genres and approaches, neither strictly composed nor improvised, neither some unusual variant of chamber music nor of jazz.
Fortunes is the debut album of Ways, recorded at The Village Studio, Copenhagen, with Danish pianist-composer Simon Toldam, who, like West, collaborated with Bennink in his trio. Here Toldam employs his subtle approach at the piano, deploying preparations and other aspects of the piano’s extended vocabulary.
Ways’ interplay revolves on lean compositional architecture that leaves enough room for idiosyncratic vocabularies and sounds, but the duo welcomes collaboration and performed with German pianist Achim Kaufmann in 2019 the Newcastle Festival of Jazz. The addition of Toldam and his unique percussive approach alters the delicate balance towards a strong rhythmic focus, and timbral research/ Ways and Toldam are layering nuanced, resonating rhythmic patterns and finding new suggestive pulses.
The short textures are quite minimalist, calling for personal usage of extended techniques not only by Toldam but also by West and Cartwright. These three musicians offer their distinct conceptions-musings of and about rhythm – open and aggressive vs. more introverted and fragile, structured vs. chaotic, with a clear rhythmic pattern or free-associative improvisation, while orbiting around each other and creating intriguing textures. The final, extended “Health” opens the interplay of this trio to a more urgent kind of free improvisation, patiently emphasizing Ways’ waywardness – West’s whispered slaps, dim multiphonics, and sighing microtonal vacillations with Cartwright’s orchestral, percussive ideas.
Eyal Hareuveni
……….
Den canadiske duen Ways består av altsaksofonisten Brodie West og trommeslageren Evan Cartwright. Dette er en duo som startet samarbeidet i 2012. På derews første innspillinge, har de like godt valgt å legge innspillingen til The Village ute i Vanløse i København, og samarbeide med en av våre favorittpianister, danske Simon Toldam, et valg vi mener har vært ytterst positivt for duoen.
Vi får servert ni «strekk», som det virker som er laget der og da i innspillingssituasjonen, siden ingen står oppført som komponister, og det er et godt stykke fra det vi får servert til det vi kan kalle «standard»-låter.
Og det er en litt merkelig innspilling vi får, som starter med den perkussive «Fame», som jeg synes reddes i land av Toldams piano, som skiller seg ut i en litt «grøtete» saksofon- og trommeduo. Men det tar seg opp allerede i andresporet, «Love», hvor fremdeles Toldams piano spiller hovedrollen, mens i «Money» høres altsaksofonen nesten ut som en trompet som oppåholder seg inni i trommesettet, og han og trommeslageren holder på på sin «banehalvdel», mens Toldam kommer med gode «pasninger» som utfordrer de to, uten at jeg synes de lar seg påvirke nevneverdig. I «Luck» får jeg noe av den samme følelsen, selv om man kan høre at Toldam er kommet «mer i hus», selv om de to canadierne ikke helt godtar han i selskapet.
Jeg tenker litt på hvordan dette hadde vært uten Simon Toldam i trioen. Da tror jeg de to har måttet finne på noe helt annet enn det de bidrar med her, for West kommer ofte mest med små og korte kommentarer uten så veldig mye som jeg kan kalle innhold, mens Cartwright egentlig følger West altfor mye, i stedet for å også lytte til hva den gode danske har å bidra med.
For det er Toldam som leverer interessante ting på denne platen. De to andre synes jeg følger hverandre altfor tett og ikke bry seg så mye om hva som skjer i pianoavdelingen.
Noe bedre blir det riktignok etter hvert, som i «Money III», men ikke nok til at jeg vil velge denne innspillingen framfor noen av Toldam Trios plater, som for eksempel «Omhu», som de fikk Danish Music Award for som årets beste album i 2019.
Jeg synes rett og slett musikken på denne innspillingen blir for ustrukturert til at jeg finner den altfor interessant. Og coveret taler kanskje sitt om platen, i og med at Jeffro Halladay har laget en slags månedskalender hvor dager og datoer flyr utover og skaper en litt uoversiktlig måned. Og litt slik føler jeg også platen er, litt uoversiktlig, selv om de tre på mange måter finner hverandre i «Passion», plates mest spennende spor.
Jan Granlie
Brodie West (as), Evan Cartwright (dr), Simon Toldam (dr)