Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

ZOE EFSTATHIOU | ODA DYRNES

«Kyaness»
ALKEKUNG RECORDS, ALK02

«Kyaness» is the debut album of Greek, Göteborg-based pianist Zoe Efstathiou and Norwegian, Copenhagen-based cellist Oda Dyrnes. Efstathiou composes music for piano, piano and electronics, electroacoustic music and installation works and has performed as an improviser in Scandinavia and Europe. Dyrnes combines classical music, extended techniques and free improvisation, and she creates music that invites the listener into an otherworldly journey of cello sounds.

«Kyaness» was recorded in February 2020 and is a free-improvised, chamber meeting, focused on exploring and expanding the sonic palette of the prepared piano and the cello. Dyrnes and Efstathiou attach objects to the strings of the piano and the cello, employ inventive extended techniques and distinct microphones setup, very close to the sound sources in order to magnify the microscopic sonic fluctuations. All in an attempt to create sounds that possess the aesthetics of otherworldly abstract electroacoustic music.

The cover art by Nori Webb suggests the microtonal aspects of «Kyaness». The six pieces offer enigmatic soundscapes that not only highlight Dyrnes and Efstathiou’s inquisitive, intimate and attentive interplay but color these nuanced pieces with seductive, poetic veins. It is clear that these resourceful improvisers are fascinated by the intriguing qualities of sonic substances – their tactile, elastic and resonating characteristics, and how their instruments are transformed into almost independent sounding objects. Dyrnes and Efstathiou Sometimes, throughout these challenging and uncompromising sonic searches Efstathiou and Dyrnes dive into the mysterious cacophony of «Creature», discover a random, playful theme on «Blå», alternate between delicate rhythmic games and a hypnotic, lyrical ritual on «Ammos», and sketching an ethereal and fragile texture on «Perlemor».

Eventually, Efstathiou and Dyrnes ask us for a new kind of listening experience, even a new understanding of music, one that begs to open our minds to the fact that all sounds are music, just like John Cage said.

Eyal Hareuveni

……….

Den greske pianisten Zoe Efstathiou og den norske cellisten Oda Dyrnes har, de senere årene, markert seg sterkt på den frie improvisasjonsscenen i København. Efstathiou er født i 1980, og har de senere årene vært bosatt i Göteborg, men med en rekke avstikkere til København, hvor hun stadig dukker opp med sitt preparerte piano. Hun har tidligere gjort plate med bassisten og elektronicamusikeren Egil Kalman, og hun har vært å høre med Kalman sammen med saksofonisten Sture Ericson, og under årets Copenhagen Jazz Festival gjorde hun blant annet en strålende konsert på duo med Oda Dyrnes i Koncertkirken.

Oda Dyrnes kommer opprinnelig fra Sortland i Nord-Norge, men har valgt å bosette seg i København, hvor hun har studert klassisk cellospill. Men hun beveger seg ikke så ofte innenfor de klassiske cellokonserter, i alle fall ikke de gangene jeg har hørt henne, hvor hun har oppholdt seg mye mer innenfor samtidsmusikken og det fritt improviserte. Jeg har hørt henne i flere sammenhenger, blant annet det fine prosjektet, Crush String Quartet, eller i andre friere settinger, som under Copenhagen Jazz Festival sist uke, hvor hun bidro sterkt til at konserten med bandet Plasma ble en spennende opplevelse. I tillegg spilte hun med det store bandet Murmuration Ensemble, som var en av festivalens fineste opplevelser.

Og på denne debutinnspillingen som duo, får vi seks fritt improviserte strekk, hvor de to kommuniserer tett og heftig.

Jeg synes det alltid er spennende å høre de to musikerne i aktivitet. Og sammen blir de noe helt spesielt. Det er vanskelig å skrive noe fornuftig om den måten de to spiller på, for her er det ikke «låter» og akkorder, eller smektende cellospill i vanlig forstand som fremføres, men mye mer en form for «samtaler» mellom de to som kan veksle mellom vennlig venninneprat og heftig diskusjon, noe som gjør innspillingen både spesiell og original. Og å høre de to på konsert, er en spennende og interessant affære.

Jeg synes Efstathiou og Dyrnes med «Kyaness» har laget en ytterst spennende innspilling, hvor fellesskapet er det viktige, og hvor man blir sittende ytterst på stolen for å følge med i alle de intrikate improvisasjonene de gir oss.

En plate man skal sette seg ned med, gjerne med høretelefoner, og spille hele platen i ett strekk. Jeg tror at livet kan bli litt bedre med denne type musikk innimellom!

Jan Granlie

Zoe Efstathiou (prep p), Oda Dyrnes (c)

Skriv et svar