Innlegg

Rolf Gammleng-priser til SPUNK og Kvernberg

Fond for utøvende kunstnere (ffuk) er et kulturfond som ble opprettet av Stortinget i 1956. Fondet tildeler støtte til utøvende kunstnere og produksjon av opptak av utøvende kunstneres prestasjoner, fra et fond bygget på avgiftsmidler innkrevd i hehold til Lov om avgift på offentlig framføring av utøvende kunstneres prestasjoner. Fondet ble etablert etter en lang politisk kamp, der Norsk Musikerforbund — inngår nå i kunstnerorganisasjonen Creo — sin mangeårige leder Rolf Gammleng. Rolf Gammleng var en viktig pådriver for etableringen av ffuk. En vesentlig del av æren for at det ble etablert et fond for utøvende kunstnere tilfaller derfor Norsk tidligere leder.

Ved fondets 25-årsjubileum i 1982 innstiftet fondets styre en ny ærespris som fikk navnet Rolf Gammleng-prisen. Den gis til profesjonelle musikere og scenekunstnere for «fortjenstfull innsats ved grammofoninnspillinger og i sceniske konserter/forestillinger», for fantastisk innsats som utøver over tid, som fondet tolkinger formuleringen. ffuk har siden 1982 delt ut Gammleng-prisen hvert år, med unntak av for 2020 da ingen priser ble delt ut. I stedet delte fondet ut i alt femti priser ved en digital prisutdeling den 31. mai 2021.

Normalt deler fondet ut åtte større priser ved en større tilstelning. Mandag 8. november ble den ordinære tidleingen av årets Gammleng-priser gjort. En særskilt Veteranpris er på kr 75 000,-, de øvrige prisene er på kr 50 000,-, til fem utøvere innen musikk, og to priser til danser/skuespiller. Veteranprisen tildeles en utøver som gjennom mange år har utmerket seg innen sin kunst. Den ble i år overrakt av statssekretær Odin Adelsten Aunan Bohmann. De øvrige prisene ble delt ut av medlemmer av fondets styre.

Kandidater til fagfelleprisene foreslås av utøverorganisasjonene og fonogramprodusentene i Norge. Creo, Gramart, Norsk Artistforbund, Norsk jazzforum, Norsk Viseforum, FolkOrg, Norsk Tonekunstnersamfund, Norske Dansekunstnere, Norsk Skuespillerforbund og fondets styre har foreslått kandidater til prisene. Fondets styre står for den endelige utvelgelsen av prisvinnerne.

Kunst-/samtidsmusikk: SPUNK
Fondet har en priskategori innen musikk som heter Kunst-/samtidsmusikk. Denne merkelappen favner utrolig bredt, fra folkemusikk, tidlig gregorianske verk for menneskestemmen, via notert musikk for et utall varianter av instrumenter og sammensetninger av disse, og frem til verk som fremføres ved hjelp av dataprogram og syntetiske lyder, «vanlige» akustiske instrumenter og stemmen, der selve fremføringen av verket gjøres og kontrolleres av utøvende musikere.

Årets prisvinner er et ensemble etablert i 1995. De fire utøverne som startet ensemblet, er fortsatt med i dag. De er Norges mest etablerte impro-band, som tross dette frie forlokkende ordet «improvisasjon» er uttalt opptatt av strukturer, altså det motsatte av kaos. De har utgitt 9 album (med titler som gjør en nysgjerrig. Først kom debutalbumet, som fikk tittel etter et sitat fra Pippi Langstrømpe, «Det eneste jeg vet er at det ikke er en støvsuger». Den foreløpig siste utgivelsen kom i 2016, «Still Eating Ginger Bread for Breakfast». Innimellom disse kom blant annet 6CD-boksen «Das Wohltemperierte SPUNK».

SPUNK består av

Kristin Andersen Høvin – trompet og fløyter,
Lene Grenager – cello,
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje – vokal, electronics, og
Hild Sofie Tafjord – horn, electronics.

Samtidsmusikken en sjanger som tar opp i seg og kan bruke alle tidligere tiders musikk og instrumentbruk og legger til noe nytt. Det høres ut som en klisje for all kunst, men dette er likevel treffende for SPUNK. Mange spiller horn, få spiller horn som Hild Sofie Tafjord. Ensemblet har en aktivitet som spenner vidt, ikke «bare» konserter og innspillinger. Gjennom et kunstnerisk uttrykk som også inkluderer stedlige installasjoner, festivaler i inn- og utland, samarbeid innen utøvende kunst og visuell kunst får de oppmerksomhet også internasjonalt.

Maja S.K. Ratkje fikk også Rolf Gammleng-prisen for Kunst/Samtidsmusikk i 2013.

 

Jazz: Ola Kvernberg
Prisvinneren i kategorien Jazz er en multi-instrumentalist. Han har sagt: «Det jeg har aller mest lyst til er å ikke ha noen grenser.» Albums-diskografien hans teller 10 titler, det første kom ut i 2001 og het «Violin».

Han er fra Fræna og har vært nominert til Spellemannprisen flere ganger, i ulike kategorier. Han vant prisen i kategorien jazz i 2011. GramArt skriver i sin begrunnelse for årets Gammleng-prisvinner for Jazz: «Ola Kvernberg har et sterkt og kraftfullt uttrykk og en særegen sound. Han har gått sine egne veier, og kjennetegnes av en evne til å utfordre vedtatte musikalske sannheter. Han er også en ettertraktet gjestemusiker og har blant annet tilført en særegen sound til Motorpsychos siste utgivelser.»

Ola Kvernberg har i år utgitt albumet «Steamdome 2: The Hypogean» – til strålende kritiker fra et samlet kritikerkorps. Ryktet sier også at konserten på årets Molde Jazz var uforglemmelig!

Ola Kvernberg hilser til alle, han jobber med å ferdigstille filmmusikk og klarte ikke komme fra en deadline som nærmer seg i ekspressfart. Han er med andre ord nødt til å jobbe innen noen grenser når grensene er satt av andre. Ola Kverberg hadde derfor dessverre ikke mulighet til å komme og ta i mot prisen. Diplom i posten og penger på konto – gratulerer!

Øvrige mottakere av Gammlengprisen for 2021 var

Skuespiller: Cici Henriksen
Viser/Tradisjonsmusikk: Hans Fredrik Jacobsen
Studiomusiker: Elisabeth Nesset
Pop/Rock/Blues: Sondre Lerche
Danser: Ulf Nilseng
Veteranprisen: skuespiller Kari-Ann Grønsund

Foto: JazziNorge/Norsk jazzforum

Skriv et svar