Innlegg

Signe Emmeluth ny jazZtipendiat

I forbindelse med åpningen av årets jazzfestival i Molde, offentliggjorde festivalsjef Hans-Olav Solli at stipendiet Sparebank1 SMN JazZtipendiat i år ble tildelt altsakofonisten, bandlederen og komponisten Signe K. Emmeluth. Hun skal i løpet av det neste året utvikle og innøve et verk hun har kalt «Physicality in/ emotion».

Signe Emmeluth tør være velkjent for salt peanuts*‘ lesere. Hun er i en kvalitativt utsøkt liste av unge danske altsaksofonister, ei rekke som starter med Mette Rasmussen, Julie Kjær og Signe Emmeluth og som ikke viser noen tegn til å ende. Flere av våre favoritter er ikke nevnt, men ingen er glemt. Som «storesøster» Mette Rasmussen har Emmeluth valgt å gjøre nordkvinne av seg. Og takk for det, sier salt peanuts*‘ Oslo-redaksjon.

Vi gratulerer Signe Emmeluth og ønsker henne lykke til med sin versjon av kameleonen av et stort band som går under fellesnavnet Trondheim jazzorkester. Vi gleder oss allerede til konserten under Moldejazz’ 60-årsjubileum i 2021.

Moldejazz skriver:

SpareBank1 SMN JazZtipendiat 2020/21 er tildelt saksofonist og komponist Signe K. Emmeluth og hennes prosjekt «Physicality in/ emotion». Dette ble offentliggjort i forbindelse med åpningen av den 60. Molde International Jazz Festival. Signe K. Emmeluth kommer opprinnelig fra Odense i Danmark og har vært bosatt i Oslo siden 2017. Hun gikk på jazzlinjen ved Skurups folkhögskola i Sverige før hun tok en utøvende bachelorgrad ved Jazzlinja, NTNU. Midtnorsk Jazzsenter, Molde International Jazz Festival, Talent Norge og SpareBank1 SMN står bak dette årlige stipendet som er det største som deles ut til norske improvisasjonskunstnere.

Juryens begrunnelse:

«Physicality in/emotion» vil ta utgangspunkt i, og er viet til, fysisk musikk. Det dreier seg om hvordan musikken er i bevegelse og hvordan den fysiske klangen påvirker følelsene våre, ikke minst utøvernes følelser når disse blir presset ut i det ekstreme.

Juryen finner at Emmeluths ideer i dette prosjektet både er spennende, utfordrende – og realistisk beskrevet! Emmeluth ønsker å utfordre vår oppfatning av hva sanselig musikk er og kan være. Hun viser gjennom prosjektbeskrivelsen – og gjennom sin store musikalske produksjon så langt – at hun er en kunstner med stor utforskertrang, stor arbeidskapasitet og vilje til å strekke seg forbi vanlige sjangerkonvensjoner. Vi har her å gjøre med en av ‘musikkens oppdagere’.

Signe Emmeluth har de siste årene tatt den norske og nordiske improscenen med storm med en «sound» som tidvis kan minne om Ornette Coleman og andre amerikanske stilskapere, men som mest av alt uttrykker hennes egen originale, sterke stemme. Hun har vist med sine solo- og duoprosjekter at hun klarer å fornye den frie, klangutforskende delen av jazzen. Samtidig sier hun selv at det hun setter aller mest pris på med den norske jazzscenen, er musikernes evne og vilje å bevege seg fritt og ledig mellom ulike stiluttrykk.

Gjennom ulike band, som Spacemusic Ensemble og Emmeluth’s Amoeba, har hun vist seg som en formidabel komponist. Man kan ane at hun er påvirket av nyere amerikansk jazzmusikk, med stringente, lett abstrakte linjer og gjerne litt odd rytmikk. Emmeluth er et godt eksempel på hvordan det norske jazzmiljøet stadig berikes av musikere som trekkes hit på grunn av gode utdannings-institusjoner og et mangfoldig, levende musikkmiljø. Dette miljøet har Emmeluth også tatt sin del av ansvaret for, ved å drive små aktive klubber og spillesteder, både i Trondheim og Oslo.

Juryen for SpareBank1 SMN JazZtipendiat består av: Njål Ølnes, Bjørn Willadsen, Ole Morten Vågan, Mette Rasmussen, Jan Ole Otnæs, Per Oskar Olsen og Hans-Olav Solli.

Foto: Jan Granlie

Skriv et svar