Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

TOBIAS WIKLUND

«Silver Needle»
STUNT, STUCD 21082

Den svenske kornettisten Tobias Wiklund er født i 1986, og har de senere årene markert seg sterkt på mange scener rundt om i de sydligere delene av Skandinavia.

Han er en etterspurte musikere både i det svenske og danske jazzmiljø. Både DR Big Band og Stockholm Jazz Orkester har flere ganger fått med trompetisten Wiklund, mens kornettist Wiklund fungerer som sidemann i mindre grupper, og selvfølgelig med sin egen kvartett. Hans forrige innspilling i eget navn, «Where The Spirits Eat» (Stunt Records, 2019), beviste han med all mulig tyngde at han er en musikere med det ene beinet i tradisjonen og det andre i den mer moderne jazzen – ikke ulikt amerikanske Kirk Knuffke. På hans forrige innspilling samarbeidet han med pianisten Simon Toldam, bassisten Lasse Mørck og trommeslageren Daniel Fredriksson. Disse medvirker også denne gangen, men bandet er utvidet i noen av sporene med trompeteren Jonas Lindeborg, trombonisten Karin Hammar, Staffan Findin på eufonium og Magnus Wiklund på tuba.

I og med at han varierer en del i bandsammensetningen, blir også lydbildet noe forskjellig, men hele veien er det Wiklunds fine, tradisjonelle, men samtidig moderne kornettspill som er hovedrolleinnhaveren på platen. De fleste låtene er skrevet av kapellmesteren, noe med hjelp av Toldam, pluss «Comes Love», som er gjort av Sam H. Stept og «That Lucky Old Sun», som er gjort av Beasley Smith.

Og fra start til mål får vi drivende godt kornettspill som både ser bakover og framover. Og det litt melankolske og moderne blir understreket at Simon Toldams utsøkte pianospill, som er tilbakelent, kontrollert helt ut i fingerspissene og nydelig hele veien, Mørcks litt tunge bass-spill og Fredrikssons lette og fine trommespill.

Wiklund er en tekniker av rang, og når det «drar seg til», er han helt der framme med utmerket teknisk spill, uten at det blir påtatt eller kunstig. Det er bare bar – hele veien.

Og det er spennende å høre en såpass teknisk briljant kornettist spille med et slikt overskudd som vi får på denne innspillingen. Og versjonen av den kjente «Comes Love» gjøres i en relativt ny versjon som oser av kjærlighet.

I sjettesporet, «Thousand Flowers» bidrar den ekstra blåserrekka med sobert og fint spill, så dette (nesten) blir klassisk, så det er tydelig at Wiklund behersker det også. Men hele tiden ligger det en Armstrong og lurer i bakgrunnen og er med på å sette mange av premissene for Wiklunds spill. De medvirker også i det åttende sporet, «A Speck of Light», hvor de spiller et relativt tungt tema under Wiklunds lekende og repeterende kornettspill. Og «Stolen Feathers» som er skrevet sammen med Toldam, er en perle i «coolt» kvartettspill. Og avslutningen, «That Lucky Old Sun» er en nydelig avrunding på en deilig plate for den som liker det tradisjonelle i god samhandling med det moderne.

Nok en gang en strålende plate fra Tobias Wiklund og hans musikalske venner.

Jan Granlie

Tobias Wiklund (cor), Simon Toldam (p), Lasse Mørck (b), Daniel Fredriksson (dr), Jonas Lindeborg (tp), Karin Hammar (tb), Staffan Findin (eufonium), Magnus Wiklund (tuba)

Skriv et svar