En av den norske saksofonisten Frode Gjerstads mest spennende prosjekter var, uten tvil, prosjektet Detail som var aktive i perioden 1981 til 1994. Dette var, i hovedsak et trioprosjekt hvor han samarbeidet med den britiske trommeslageren John Stevens, og bassistene Jophnny Dyani (i perioden 1981 til 1986) og Kent Carter (i peioden 1987 til 1994). Trioen gjorde i løpet av karrieren 14 album, enten som en ren trio, eller i samarbeid med andre frittgående musikere. Accordeonspilleren Eivind One Pedersen var også en periode (1981 – 1982) medlem i denne konstellasjonen
Gjerstad har ved siden av Detail, samarbeidet med musikere som Paal Nilssen-Love, Borah Bergman, Peter Brötzmann, Evan Parker, Derek Bailey, Bjørn Kjellemyr, Terje Isungset, William Parker, Sabir Mateen, John Stevens, Johnny Dyani, Kent Carter, og har siden 1979 bidratt på mer enn 50 innspillinger.
John Stevens var kanskje mest kjent som leder for det større ensemblet Spontaneous Music Ensemble i London, men det hele startet med samarbeid med musikere som Tubby Hayes, Ronnie Scott på begynnelsen av 60-tallet, før han startet sin egen kvartett i 1965. Og ettert å ha hørt Albert Ayler og Ornette Coleman, gikk det ikke lang tid før han startet Spontaneous Music Ensemble i 1966.
Bassisten Kent Carter var, i den siste perioden for Detail, eneste amerikaner i «kurven», og før han kom med i denne trioen, var han nok mest kjent for å ha spilt med Steve Lacy og Jazz Composer’s Orchestra. Men allerede i 1965 spilte han med Paul Bley på platen «Touching», samme året som han spilte inn platen «Communication» med Jazz Composer’s Orchestra. Han var med på sju plater med Steve Lacy, og han har utgitt åtte utgivelser i eget navn.
Innspillingen «Detail – 90» ble innspilt i NRK studio i Stavanger den 21. november 1990, under ledelse av lydteknikeren Per Ravnås, som var en «klippe» i NRKs lydproduksjoner over en rekke år.
Vi får to fritt improviserte «strekk», «Detail – 90A» og «Detail 90B», på hver side av denne LP-produksjonen. Og musikken vi får servert er, som alltid med denne trioen, kreativ freejazz fra aller øverste hylle.
Og de starter med Stevens trommer i en kort sekvens, før Carter og Gjerstad er på plass med energisk spill. Og herfra og ut er dette en herlig reise inn i Gjerstad, Carter og Stevens utrolig spennende musikalske landskap. Gjerstads altsaksofonspill ligger i landskapet til Ornette Coleman, selv om fraseringen ikke er like «skarp» som hos Coleman, men det tekniske ligger ikke langt unna. Og det er nærmest en fryd å følge Gjerstad spill, fra hans første kassettutgivelser og fram til dette opptaket fra 1990. Og etter det har han stadig utgitt ytterst spåennende prosjekter og plater som ligger godt på høyde med det vi får servert her.
Men samspillet med Carter og Stevens er helt spesielt. Det er et nærmest hypnotisk samspill mellom de tre, og, særlig, synes jeg det fungerer godt med Carters bass liggende et godt stykke framme i lydbildet, slik at han blir like viktig som de to andre i å skape spennende improvisasjoner. Og bakerst pisker Stevens de andre framover som om det var livet som sto på spill. Hans kreative trommespill er utrolig på, plass hele veien, og med et relativt enkelt trommesett leverer han trommespill av svært høy klasse.
Den som hadde forventet totalt fri jazz på denne innspillingen, vil kanskje bli litt skuffet, for, riktignok er musikken fritt improvisert, men de gjør det på en måte som gjør at musikken nesten høres komponert ut. For så tett er kommunikasjonen mellom de tre, at det nesten føles komponert ut.
Tidligere har vi her på salt peanuts* anmeldt følgende plater med Detail: «First Detail» (Rune Grammofon, 2015) med Gjerstad, One Pedersen og Stevens (anmeldelse kan du lese HER), «Detail at Club 7» (NotTwo Records, 2017), med Gjerstad, One Pedersen, Dyani og Stevens (anmeldt HER), «Day Two» (NoBusiness, 2019), med Gjerstad, Dyani og SDtevens (anmeldt HER), og nå følger altså «Detail -90». Og skal man på død og liv sammenligne platene, så heller jeg faktisk til å utrope «Detail -90» til den mest spennende, gjennomførte og mest interessante utgivelsen. For her er det en sjelden intensitet og energi hos de tre som overgår det meste man har hørt fra denne gjengen tidligere.
Jan Granlie
Frode Gjerstad (as), Kent Carter (b), John Stevens (dr)