Når man hører den danske vokalisten Kira Skov, vet man på mange måter, en god stund før hun starter å synge, hvordan det vil låte. Vi har hørt de to foregående innspillingene, «In the Beginning» i samarbeid med saksofonisten Maria Faust, (anmeldt HER) og «The Echo of You», som var et sorgbearbeidingsprosjekt etter at hennes livsledsager gjennom mange år, bassisten Nicolai Munch-Hansen brått forlot denne verden den 20. februar 2017 (anmeldt HER).
Og begge disse platene er dypt personlige, særlig den siste. Men hva kunne vi så forvente av en ny plate, hvor hun til og med velger å synge på dansk?
Om hun synger på dansk eller engelsk spiller egentlig ikke så stor rolle. Hennes stemme er allikevel såpass bearbeidet, at for en utlending spiller det ingen rolle. Det er hennes stil å pakke stemmen inn i reverb og gjerne med ett par stemmer på hverandre. På «The Echoes of You» fikk hun hjelp av den kjente produsenten John Parish, som mange vil kjenne fra samarbeid med, i første rekke PJ Harvey, men også Tracy Chapman, Giant Sand og Sparkehorse. Men denne gangen har hun valgt å produsere selv, i samarbeid med Silas Tinglef, som blant annet har jobbet med bandet Trentemøller, et av de mest populære, danske bandene innenfor tradisjonen som Parish jobbet med. I tillegg er Anders Trentemøller med på platen på keyboards og programmering, så at lydbildet ikke ville forandre seg så mye fra forrige plate var nesten åpenbart.
I bandet sitter ellers mange av de vi har møtt med Skov tidligere, som saksofonisten Ned Ferm, keyboardisten Simon Toldam, trombonisten Mads Hyhne, vokalistene Marie Fisker og Anna Brønsted, gitaristen Oliver Høinæss og fiolinisten og vokalisten Maria Jagd.
Musikken ligger litt i det samme området som på forrige plate, men med, naturlig nok, mer «positive» og optimistiske låter, som for eksempel den fine «I en verden så urolig», som like gjerne kunne vært gjort av Annisette og Savage Rose.
Siden vokalen i lydbildet er såpass «pakket inn», er det godt at alle tekstene forefinnes i tekstheftet, for Skov skriver svært gode og gjennomtenkte tekster. Her er det ikke mange floskler, som man gjerne finner hos en del andre vokalister innenfor den mer populære musikken i dag.
Men i hovedsak er det også denne gangen, en litt dyster plate fra Kira Skov, spesielt når man tenker på det musikalske. Her er alt nøye planlagt, og musikerne har sine klare roller i helheten, som gjør albumet til en fin helhet, hvor Skov har den fulle og hele kontrollen. Dette er på den ene siden en styrke, men kan også være en svakhet, fordi det umiddelbare og spontane uteblir.
Hun avslutter platen med følgende tekst i tittelsporet, «I nat blir vi gamle», som sier mye om hva dette innebærer: «om tusind år / her hvor vi står / vil hjertets sang evigt runge / vil hjerters sang ej forstumme / som et ekko i sale / i sang og i tale / der hvor kærligheden er // du finder mig her».
Kira Skov har laget en ettertenksom og fin pop- eller rockeplate (alt etter hvordan man definerer sjangerne). Og jeg er overbevist om at platen kommer til å selge godt i tiden fram mot jul, og at innspillingen vil gi henne og bandet en rekke spillejobber på sommerfestivalene rundt om, både i Danmark og i resten av Europa neste år.
En typisk Kira Skov-plate, med alt hva det innebærer.
Jan Granlie
Kira Skov (v, samp), Silas Tinglef (dr, keys, g, b, samp), Anders Trentemøller (keys, prog), Maria Jagd (vio, v, stringarr), Simon Toldam (keys), Ned Ferm (s), Mads Hyhne (tb), Oliver Høinæss (g), Anna Brønsted (v), Marie Fisker (v), Maria Faust (stringarr)