På skive

PIERANUNZI / FONNESBÆK

«The Real You»
STUNT RECORDS, STUDE20132

Den italienske pianisten Enrico Pieranunzi og den danske bassisten Thomas Fonnesbæk har samarbeidet tidligere. I 2018 kom liveinnspillingen «Blue Waltz» som var innspilt på Gustaf’s Bistro i København (anmeldelsen kan du lese HER). Men det var ikke første gang den italienske mesterpianisten gjestet København, med liveinnspilling som resultat. I 1997 gjorde han ikke mndre enn to innspillinger i «konmgens by», begge med Mads Vinding Trio, «The Kingdom (Where Nobody Dies» (Stunt Records) sammen med Mads Vinding på bass og Alex Riel på trommer. Samme år gjorde han også platen «Yesterdays – Mads Vinding Trio Live In Copenhagen 1997» med den samme trioen på Stunt Records (anmeldelse kan du lese HER).

Pieranunzi er en veteran i det italienske jazzlandskapet. Han er født i 1949, og han har vært å høre med navn som Frank Rosolino, Sal Nestico, Kenny Clarke, Johnny Griffin, Chet Baker, Joey Baron, Art Farmer, Jim Hall, Marc Jophnson, Lee Konitz, Phil Woods, Charlie Haden og Bil Higgins, for å nevne noen. Flere av disse har han også gort plater sammen med, og han har en anseelig mengde plater i eget navn på merittlisten.

Fonnesbæk er utvilsomt den nye, dansk stjernebassisten, som har tatt opp arven etter Niels Henning Ørsted Pedersen (NHØP). Han har gjort en rekke plater de senere årene, blant annet sammen med Aaron Parks, Lars Jansson, Ole Kock Hansen, Sinne Eeg, Christian Sands, Heine Hanen, Thomas Clausen, Simon Spang-Hansen, Mona Larsen og en rekke andre.

Og sammen har de to gjort to utmerkede plater, som viser hvilken god kommunikasjon det er mellom de to. Og som de fleste vil se av hvem de har spilt med opp gjennom årene, så er det relativt streit musikk de to fremfører. Midt under korona-pandemien gjorde de to release-konserter på JazzCup, hjemstedet til plateselskapet Stunt Records, og en de de konsertene ble anmeldt på salt peanuts*, en anmeldelse du kan lese om HER. På konserten syntes jeg det ble vel mye Fonnesbæk, og at han ville vise sitt trofaste publikum i JazzCup, at han virkelig har tatt opp arven etter NHØP. Men på platen synes jeg de to kommuniserer mye mer på lik linje, og Fonnesbæk klarer på mesterlig vis å holde seg «i skinnet» gjennom hele innspillingen, som er gjort ute hos Thomas Vang i The Village Studio i juli 2020.

Platen er en hyllest til pianisten Bill Evans, selv om kun to av komposisjonene er hentet fra den eminente, amerikanske pianisten. Og de starter med Pieranunzis «Hindsight», som befinner seg trygt og godt innenfor Evans’ landskap, med det typiske, litt melankolske pianospillet Evans var så kjent for. I tillegg er Fonnesbæks bass-spill mesterlig, og passer perfekt inn i denne duoen.

Og slik fortsetter platen med Evans’ «Only Child», Pieranunzis «The Real You» og «Passing Shadows», Fonnesbæk og Pieranunzis «Our Foolish Heart», Phil Markowitz’ (fornavnet er feil skrevet i coveret!) «Sno’ Peas», Pieranunzis»Il giardino di Anne», Fonnesbæks «I Will Look After You», Pieranunzis «Dreams and the Morning», Bill Evans’ «Interplay», de to sin «More Stars» og Fonnesbæks «People Change», før de avslutter med Pieranunzi og Fonnesbæks «Bill and Bach».

Og hele veien gjennom er det usedvanlig vakker musikk vi får overvære. I tillegg synes jeg Thomas Vang har laget nydelig lyd på opptaket, hvor hver detalj kommer mer enn godt nok fram.

Pieranunzi er en stjernepianist, som kan «det hele» innenfor denne relativt «streite» jazzsjangeren. Han har en utmerket teknikk, og avleverer et spill som hele veien ligger tett på hva vi fikk servert fra Bill Evans i løpet av hans beste år. Og Thomas Fonnesbæk, må være en av de beste bassistene innenfor denne type jazz i verden i dag. I likhet med NHØP har han en glitrende teknikk, og når han, som her, klarer å holde seg «i skinnet» blir det stor kunst ut av det.

Alle sporene på platen er glimrende. Men skal man trekke fram en favoritt, tror jeg det må bli tittelsporet «The Real You», hvor de to kommuniserer perfekt. Dette er en komposisjon som loike godt kunne vært en dansk folkemelodi som Pieranunzi har latt seg inspirere av, og særlig vakrere enn dette er det vanskelig å få det!

Jan Granlie

Enrico Pieranunzi (p), Thomas Fonnesbæk (b)

Skriv et svar