Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

TORBJÖRN ZETTERBERG & DEN STORA FRÅGAN

«Are You Happy?»
MOSEROBIE MMPCD 122

Den svenske bassisten, komponisten og orkesterlederen Torbjörn Zetterberg har siden 2002, da han kom med albumene «The Torbjörn Zetterberg Hot Five» og «Hela Sveriges lilla fästmö», vært en av de mest aktive og velspillende, svenske bassister både diverse konsert- og bandsettinger og på egne og andres plater. Og noe av det mest spesielle med denne bassistens egne produksjoner er titlene på platene (og mange av låtene), som jeg har en mistanke kommer fra hans og Moserobie-sjefen Jonas Kullhammars humor. Platetiitler som «Fortjänar mer uppmärksomhet», «Skildrar kvinnans kamp», «Om liv og död» og hans nyeste, «Are Yoy Happy?» har det helt spesielle og humoristiske over seg, som ofte preger Moserobie-sjefen og Zetterberg.

Den nye platen blir lansert i dag – på selveste Valentine-dagen, og i forhold til bandets forrige plate, «Live», som kom i 2019 på selskapet Corbett vs Dempsey (anmeldt HER) har de utvidet bandet med to musikere. Eller det vil si at pianisten Alexander Zethson, som her spiller hammondorgel og Fender Rhodes, og trommeslageren Lars Skoglund er med på noen få av låtene. Ellers består bandet av Zetterberg på bass, hammondorgel og zitter, Susana Santos Silva på trompet, Mats Äleklint på trombone, Jonas Kullhammar på tenor- og altsaksofon pluss fløyte, Alberto Pinton på klarinett og barytonsaksofon og Jon Fält på trommer og klokkespill.

Vi får åtte komposisjoner av Zetterberg, også de med særpregede og humoristiske titler. Og de starter med «Meningen med vad», som allerede fra start er helt annerledes enn det vi er vant til å få servert fra Zetterberg. Han er vanligvis selve reinkarnasjonen av Charles Mingus innenfor den svenske jazzen, og her starter det fritt og freidig, og et stykke fra det vi forbinder både med han og Mingus. Men allikevel er det noe Mingusk over måten komposisjonen er gjort, og hadde Mingus vært blant oss i dag, er det muligens slik han ville valgt å lage sin musikk. Man får det samme drivet som vi fikk hos Mingus, med bassen liggende i bakgrunnen med fullt «pes», mens blåserne «leker» seg i forgrunnen. En ytterst spennende åpning som lover godt for resten av platen. Og med dette laget av musikere, som alle er mestere på hvert sitt instrument, kan det nesten ikke bli noe annet enn en fest. Man får nesten fornemmelser om Mingus’ plate «Tijuana Moods» førstelåta får gått seg til. For det er noe eksotisk og latin-amerikansk over musikken som det er vanskelig å sette fingeren på, men det er der ett eller annet sted.

Deretter får vi «Plingplongpiano» som befinner seg litt i samme landskap, men her tar de det helt ned, men stemningen er mye den samme. Og med Äleklints solo settes mye av standarden. Som jeg har nevnt en del ganger før, så er han en av verdens ledende trombonister innenfor den nyere jazzen, og akkurat her passer han perfekt inn. Deretter får vi «Oraklet i Finnåker», som også forefinnes på settlisten til trioen Orakel, som kom med en av fjorårets fineste plater (Per Texas Johansson / Torbjörn Zetterberg / Konrad Agnas «Orakel») på Moserobie (anmeldt HER). Men i den versjonen vi får på den nye plata, utvides lydbildet betraktelig, blant annet via Äleklints solide trombonesolo, Santos Silvas fine trompetsolo, og ikke minst, Jon Fälts energiske og pågående trommespill.

Så følger «Drömmusik» som er akkurat det tittelen antyder og «Påminnelser för den kortsinnade» som er to fabulerende og friere låter som på tross av at de er relativt frie, swinger upåklagelig, og blir på mange måter hengende litt sammen. Deretter følger den fine «Nytt hopp över Atlanten» hvor blåserne danner et fint og originalt lydbilde før Santos Silva hiver seg ut i det med stor energi og Alberto Pinton avleverer en perle av en barytonsaksofonsolo. «Skygglappar på i lysthuset» swinger fint i Mingus-tradisjonen med fine bidrag fra alle musikerne, før de avrunder denne herligheten av en plate med tittelsporet «Are You Happy?», som starter med trommer, bass og Kullhammars fine altsaksofon, og er litt melankolsk, som om musikerne er litt lei seg for at det er siste låt. Etter hvert kommer de andre musikerne inn og legger en fin bakgrunn i temaet, før Kullhammar, Zetterberg og Fält boltrer seg videre. En strålende homage til Charles Mingus, kanskje? Uansett en fantastisk låt spilt av fantastiske musikere.

Bassist Torbjörn Zetterberg har gått lenger i sin utforskning av den nyere jazzen med denne innspillingen enn på de sine tidligere plater. Han og hans medmusikere eksperimenterer mer, men aldri uten at det typiske i Zetterbergs komposisjoner og bass-spill er endret.

Zetterberg stiller spørsmålet «Are You Happy?» i tittelen. Og jeg kan i alle fall si at jeg blir i svært godt humør av å høre på platen, så får resten av verden sjekke den ute og dømme selv.

Jan Granlie

Torbjörn Zetterberg (b, hammond, zitter), Susana Santos Silva (tp), Mats Äleklint (tb), Jonas Kullhammar (ts, as, fl), Alberto Pinton (cl, bs), Jon Fält (dr, klokkespill), Alexander Zethson (hammond, Fender Rhoses), Lars Skoglund (dr)

Skriv et svar