På skive

SVIN

«Missionær»
PONY REC PONY41CD

Den danske trioen SVIN debuterte på plate i 2011 med platen «Heimat», før de i 2013 ga massene «Secretly We Are Gay» og deres forrige, «Svin»,  i 2015, før «Missionær» kom for ikke så lenge siden. Platen er innspilt på Island, i det legendariske Sundlaugin Studio, som ble etablert av bandet Sigur Rós, og jeg vet ikke om det er bare jeg som har et spesielt forhold til sagaøya, men musikken må være inspirert av landskapet på Island, gjerne tett oppunder et nylig vulkanutbrudd. For musikken på «Missionær» er relativt heftig og preget av mørke og ulykker.

Bandet består av gitaristen Lars Bech Pilgaard, saksofonisten og klarinettisten Henrik Pultz Melbye og trommeslageren Thomas Eiler, og starter med et raskt besøk inn i selve helvete midt i vulkanutbruddet. Så heter også låten «Dødskontainer», og illustrerer godt nærheten med dødsriket.

Det går litt «snillere» for seg i andrelåta «Færgen Ellen», og selv om fergeturen må ha vært en relativt heftig tur, så kommer de seg i land. Her er det rock som swinger, som er hovedingrediensen, men uten at det er heavy nok for en gammel jazzlytter.

Og slik fortsetter det. Lyden er hele veien nærmest perfekt, og de forskjellige instrumentene går i hverandre og samarbeider på en strålende måte. Musikken inneholder heftig rock, droner (som i fjerdesporet «Jasper»), og heftige trommer og saksofoner i tett samspill med gitaren. Og som helhet blir dette en musikk vi sjelden stifter bekjentskap med, men som fascinerer.

I «Kirkeorgelsafrikaner» (litt av en tittel!), lager de en kirkestemning man sjelden hører i andre kirker enn Koncertkirken på Nørrebro i København, og gir oss en låt som løper vakkert av gårde, selv med et relativt dunkelt og skummelt bakteppe. Det føles nesten som et soundtrack om noen som jages av fanden på flatmark, men hele veien hører man at det vil gå bra.

Så avslutter man med den stille og fredelige «Stella», som roer ned lytteren på en fin måte. Låta høres nesten ut som en solnedgang, som er varm og vakker, og som vil passe perfekt som avslutningslåt når bandet spiller på Roskilde-festivalen i sommer.

Jan Granlie

Lars Bech Pilgaard (g), Henrik Pultz Melbye (s, cl), Thomas Eiler (dr)