Essays

Åtti deilige år med Blue Note

Bli med til lille julaften, 23. desember 1938. I et stappfullt Carnegie Hall har John Hammond startet en større konsert med framvisning av dagens afro-amerikanske artister og dere musikk. Tanken var «a concert at Carnegie Hall in New York City to showcase African-American music from its raw beginnings to the most current jazz». Denne konserten og en tilsvarende konsert et år seinere ble sammen kjent under betegnelsen «From Spirituals to Swing».

Forsamlingen fikk i 1938 blant annet møte Count Basie og hans orkester, Sister Rosetta Tharpe med sitt eminente gitarspill, Sonny Terry, stride-pianisten James P. Johnson,  … og ikke minst de tre boogie-woogie-pianistene Meade «Lux» Lewis, Pete Johnson og Albert Ammons.

Blant tilhørerne satt det en nå 30 år gammel tysk jøde som fem år tidligere hadde rømt fra Hitler-Tyskland. Denne jazzplatesamleren og jazzdiggeren ble spesielt fascinert av Albert Ammons og Meade Lux Lewis. Så mye at han umiddelbart etablerte et plateselskap, som han kalte Blue Note Records.

Sammen med sin barndomsvenn fra Berlin Francis Wolff, skulle Alfred Lion komme til å forandre den moderne jazzen i USA. Arven etter plateselskapet deres står i dag som en bauta over den moderne amerikanske jazzen på 1950- og 1960-tallet.

Plateselskapet Blue Note Records har et navn som skaper rykninger i jazzfoten til enhver som vet noe om jazzens moderne historie. Plateselskapets første innspilling skjedde i januar 1939, med pianistene Albert Ammonds og Meade «Lux» Lewis i studio. Selskapets første salgssuksess var en innspilling av «Summertime» i juni samme året med Sidney Bechet.

Men det var ikke revivalmusikk og Dixieland som kjennetegnet Blue Note de neste tiårene. Da LP-formatet kom på begynnelsen av 1950-tallet, lanserte Blue Note katalogserien «Modern jazz», med katalogummer 15XX. Med det ble Blue Note raskt det sterkeste plateselskapet og tydeligste uttrykket for den jazzstilen som etter 1954 ble benevnt som «hard bop». De 100 katalognumrene ble utgitt mellom 1954 og 1959 og er en bred dokumentasjon på den musikalske utviklingen i New York i denne perioden.

1500-serien ble raskt videreført med samme navn i 4000-seriene, i alt 382 katalognumre ble produsert mellom 1959 og 1972. De ca. 450 utgivelsene i disse seriene utgjør basisen i de fleste jazzplatesamlinger over hele verden.

Dette var bakgrunnen for et stort anlagt foredrag  Johan Hauknes holdt i Oslo Jazz Circle, en forening for alle i Østlandsområdet med interesse for jazz og annen improvisert musikk, om Blue Note Records, tirsdag 14. januar 2020 på Victoria — Nasjonal jazzscene. Foredraget ble holdt i forbindelse med at plateselskapet fylte 80 år i 2019. Her kan du enten laste ned dokumentene i pdf-format, elller bla gjennom foredraget og lese deg gjennom spillelista for kvelden i vinduene nedenfor.

Du kan laste ned presentasjon og spilleliste her:

Eller du kan lese dem direkte på salt peanuts* her:

  1. Presentasjonens del I og II

    Blue Note part I & II

  2. Presentasjonens del III

    Blue Note part III

  3. Kveldens spilleliste

    Spilleliste Blue Note 20-0114