Innlegg

Årets plater og konserter

salt peanuts* sine medarbeidere har vært på uttallige konserter, selv i et relativt nedstengt 2021. Vi har skrevet 95 rapporter fra konsertåret 2021, og i en rekke av disse rapportene er flere konserter omtalt. Særlig gjelder dette ved festivalomtalene, hvor vi normalt lager dagsrapporter, og konsertene i Koncertkirken og Klub Primi i København, hvor det ofte er tre bandkonstellasjoner ved hver konsert. I alt kan vi anslå at vi har omtalt rundt 150 konserter i dette koronaåret.

Vi har også lyttet til hundretalls av plater og skrevet, ikke mindre enn 713 anmeldelser av plater og bøker er publisert i løpet av året, og ennå er ikke året over … Vi har rapportert om nyheter på jazzfronten, presentert essays og debattinnlegg. Selv om bevilgende kulturpolitiske myndigheter ikke synes det vi gjør er verdt å støtte økonomisk, så synes vi selv vi har grunn til å være stolte av den innsatsen som er nedlagt av egne ressurser og gratisarbeid gjennom dette vanskelige året, selv med en såpass liten stab av skribenter.

Og her er hva noen av oss har opplevd som høydepunkter i året som er gått:

Eyal Hareuveni

ÅRETS PLATER:

DISQUET «Disquiet» [TROST]
A quartet led by Christof Kurzmann. Highly poetic and committed to making the world a better place.

JAKOB BRO / ARVE HENRIKSEN / JORGE ROSSY «Uma Elmo» [ECM]
Bro’s most intimate album, captures faithfully our melancholic times, with all memories and hopes for a better future.
https://salt-peanuts.eu/record/jakob-bro-arve-henriksen-jorge-rossy/

FRODE HALTLI «Avant Folk II» [HUBRO]
Unorthodox sonic imagination, sense of adventure and openly emotional and peaceful spirit makes this ensemble one of a kind.
https://salt-peanuts.eu/record/frode-haltli-3/

NATE WOOLEY «Mutual Aid Music» [PLEASURE OF THE TEXT]
Another fantastic album by Wooley, stresses the notion that making music is one of the most humane things possible.

RODRIGO AMADO This Is Our Language «Let The Free Be Men» [TROST]
One of these rare albums that your life may feel poor without them.
https://salt-peanuts.eu/record/rodrigo-amado-this-is-our-language/

JOËLLE LÉANDRE / PAULINE OLIVEROS / GEORGE LEWIS «Play As You Go» [TROST]
For a brief 44 minutes Léandre, Oliveros and Lewis become one with the music, sharing and enriching each other’s ideas and making it bigger than themselves.

MAGDA MAYAS’ FILAMENTAL «Confluence» [RELATIVE PITCH]
A mysterious sonic texture inspired by the the two rivers that meet and merge in Geneva.

ANTHONY BRAXTON «12 Comp (ZIM) 2017» [FIREHOUSE 12]
The master invites the listener to dive into beautiful and rich sonic universes, abstract and often lyrical soundscapes that morph into nuanced and colorful dreamscapes and then into breathtaking sonic storms.
https://salt-peanuts.eu/record/anthony-braxton-3/

GREGG BALISLE-CHI «Koi: Performing The Music Of Tim Berne» [RELATIVE PITCH/SCREWGUN]
A brilliant adaption of Berne’s music, and a truly inspiring and visionary masterpiece.

ÅRETS KONSERTER: 

THUMBSCREW (Mary Halvorson/Michael Formanek/Tomas Fujiwara) @ LEVONTIN 7, TEL AVIV, 12. JULI:
Halvorson keep impressing with her wise and captivating compositional ideas and her imaginative playing.

WILLIAM PARKER’S IN ORDER TO SURVIVE (WP, Cooper Moore, Hamid Drake & Rob Brown) @ Levontin 7 Tel Aviv, 7.7.21
Thirty years of playing together but this quartet encompasses the whole history of free jazz and free improvisation.

ADAYA GODLEVSKY & HAGGAI FERSHTMAN @ MAZKEKA, JERUSALEM, 3. NOVEMBER
Suggesting their intimate alchemy, already captured on their beautiful Sonia before an attentive and appreciative audience.

 

Johan Hauknes

ÅRETS PLATER:

ROY BROOKS «Understanding» [REEL TO REAL]
Roy Brooks livealbum «The Free Slave» fra april 1970 viste mange i 1972 til fulle hvilket trommetalent Roy Brooks var. Dessverre led hans karriere alvorlige begrensninger på grunn av hans psykiske lidelser. Med utgivelsen til Record Store Day i år av albumet «Understanding», tatt opp live litt over et halvt år etter «The Free Slave», fikk vi nok en gang demonstrert Roy Brooks storhet. Sammen med Carlos Garnett, Woody Shaw, Cecil McBee og Harold Mabern framviser Brooks her godt og vel to timer med stor musikk.
https://salt-peanuts.eu/record/roy-brooks/

JOHN COLTRANE «A Love Supreme – Live in Seattle» [IMPULSE!]
I en allerede stor diskografi rager «A Love Supreme» høyt. Jakten etter de få brokkene av opptak der suiten ble framført helt eller delvis live, har vært intens gjennom de femtifem årene som er gått siden studioopptaket av verket ble gitt ut første gangen. I år ble det først annonsert og seinere utgitt et funn av et opptak av hele suiten. Suiten er tatt opp live på klubben The Penthouse i Seattle i delstaten Washington, bare noen dager før opptaket som i sin tid ble til dobbeltalbumet «Live in Seattle». En nytelse fra begynnelse til slutt.
https://salt-peanuts.eu/record/john-coltrane-4/

LEE MORGAN «Complete Live at the Lighthouse» [BLUE NOTE]
Årets utgivelse? Den på alle måter store boksen med i alt i overkant av åtte timer levende musikk ble spilt inn bare ett og et halvt år før han ble tragisk drept i New York i februar 1972. Sommeren 1970 tilbrakte han med et stjernelag på klubben «the Lighthouse» ved Hermosa Beach i California. Det er blitt en gedigen boks, i begge varianter, med 12 LP-er eller 8-CD-er. Mer enn fire timer musikk er tidligere ikke utgitt.
https://salt-peanuts.eu/lee-morgan-complete-live-at-lighthouse-12lp-8cd/

TIM BERNE / CHRIS SPEED / REID ANDERSON / DAVE KING «Broken Shadows» [INTAKT RECORDS]
«Broken Shadows» er blitt en nesten himmelsk flott hyllest til, i første rekke Ornette Coleman, men også til Julius Hemphill, Charlie Haden og Dewey Redman, gjort med stor respekt fra fire av de mest spennende musikerne på den amerikanske jazzscenen akkurat nå. Konserten med dette bandet og denne musikken på Nasjonal jazzscene i oktober ble en komplementerende hyllest til disse musikerne.
https://salt-peanuts.eu/record/berne-speed-anderson-king/

JULIUS HEMPHILL «The Boyé Multi-National Crusade For Harmony» Archival Recordings (1977-2007)» [NEW WORLD RECORDS]
Sju CD-er med tidligere uutgitt musikk med en av de store fornyerne av saksofonen. Musikk fra en musiker som aldri har fått anerkjennelsen han fortjente. Tidligere samarbeidspartner til Hemphill, Marty Ehrlich, har gått gjennom «the Julius Hemphill Archive» ved Fales Library of New York University, og har valgt ut sju og en halv time av Hemphills musikk. Hemphill sa en gang at «… you often hear people nowadays talking about the tradition, tradition, tradition. But they have tunnel vision in this tradition. Because tradition in African-American music is wide as all outdoors». Han supplerte med at folk «… keep looking rearward for the tradition. The tradition in this music is forward! Forward!».

KOMA SAXO «Live» [WE JAZZ]
Det svensk-finske all star-bandet Koma Saxo leverer sakene. Om ikke deres musikk med all sin energi, fleip og seriøsitet setter deg i godt humør, så er du laget av stein.
https://salt-peanuts.eu/record/koma-saxo/

GARY BARTZ NTU TROOP «Live in Bremen 1975» [MOOSICUS]
Dette tidligere ikke utgitte opptaket av kvartetten som Gary Bartz spilte med i Europa er en overveldende opplevelse. Jazz, funk og soul går opp i en høyere enhet og demonstrerer at god musikk er levende musikk.
https://salt-peanuts.eu/record/gary-bartz-ntu-troop/

TOMAS STRØNEN / AYUMI TANAKA / MARTHE LEA «Bayou» [ECM]
En nydelig plate med en trio som mesterlig behandler det intime formatet.
https://salt-peanuts.eu/record/thomas-stronen-ayumi-tanaka-marthe-lea/

EYOLF DALE TRIO «Being» [EDITION]
Supertrioen fra Skien og Grenland leverer et førstealbum som setter trioen ettertrykkelig på kartet. Dale, Audun Kleive og Per Zanussi leverer et mesterlig verk, virkelig et mesterverk. Lytt, nyt og lær av tre mestere som utøver sitt fag med stor musikalitet og med store ører.
https://salt-peanuts.eu/record/eyolf-dale-2/

FINNERUD TRIO «Thoughts» [RUNE ARKIV]
En strålende gjenutgivelse av et sentralt album fra en trio som står som en påle i norsk jazzhistorie. Get it while you can!
https://salt-peanuts.eu/record/finnerud-trio/

CHRISTIAN REIM SEXTET «Mona Lisa, Moldejazz 1973» [JAZZAGGRESSION]
En viktig dokumentasjon av en underfokusert side ved sentral norsk jazzhistorie etter 1970. Et makeløst opptak av unge barrikadestormere med mye på hjertet.
https://salt-peanuts.eu/record/christian-reim-sextet/

ÅRETS KONSERTER:

SANAE YOSHIDA, MAGNE HEGDAL OG HÅKON AUSTBØ, @ FRAM KUNSTFESTIVAL. 23. OKTOBER
En utrolig konsert: Pianorecital i verdensklasse … og det i en gymsal, i en bygdekino, på selveste Nesodden … rett utenfor Oslo! En lørdagskveld blir vi servert den ene glitrende konserten etter den andre, av tre musikere som sammen og hver for seg serverte oss høydepunkter av verdensklasse! Musikk av Olav Thommessen, Bach pére & fil, Olivier Messiaen, men ikke minst også Magne Hegdal. Jeg har vel fortsatt ikke greid å lande etter denne overveldende seansen med klavermusikk, med musikk fra i dag, fra i går, og med røtter til flere hundre år gammel musikk.
https://salt-peanuts.eu/consert/a-name-so-nice/

MARIUS NESET SOLO, @ MOLDEJAZZ, 22. JULI
Det var den vanskelige dagen under årets Moldejazz, 22. juli 2021. Tiårsdagen for udådene i Oslo og på Utøya. Marius Neset serverte oss strålende musikk på en dag der vi ikke lengter spesielt etter å danse til akkompagnement av jubelsang. Etter konserten var vi klar til å ta imot resten av denne tunge dagen. Neset ga oss noe å møte de tunge tankene med.
https://salt-peanuts.eu/consert/fra-lydarslatt-til-moderne-folkemusikk/

JONS HUS, @ MOLDEJAZZ, 24. JULI
Et tredelt arrangement som en stor hyllest til Ener’n, til Gud, … til Jon Christensen. Trommeslageren som skapte sin egen tid. Tre store konserter satt sammen til et bortimot ti timer langt program kuratert av Gard Nilssen og konferansier Audun Vinger. Kan man gjengi eksakt et varmt vindpust over en blomstereng? Kan man kopiere Christensens lekende dans over trommesettet? Svaret på begge er nei!
https://salt-peanuts.eu/consert/magnifikt-med-enern/

KOMA SAXO, @ OSLO JAZZFESTIVAL, 18. AUGUST
En strålende og tilstedeværende konsert med dette svensk-finske all star-bandet. Med Sofia Jernberg som gjest. Langt fra å komme i et «sax-koma» gikk vi fra konserten årvåkne, hundre prosent til stede.
https://salt-peanuts.eu/consert/eldh-i-maneskinn/

SPUNK, @ MOTVIND 26. JULI
Spunk er Spunk. Og definitivt ikke støvsuger. Det er de få konsertene med dem som virkelig er høydepunktet. Konserten er drevet fram i en nærmest filmatisk dramaturgi, som en kraftfull elv. En utstudert bruk av dissonanser, der dissonansene selv blir en drivkraft i musikken. Små, ørsmå detaljer, intenst samspill. Spunk er alltid Spunk. Ettersom det aldri er det samme, er det alltid det samme. Du kan aldri gå inn i den samme Spunk-musikken en gang til. For Spunk er Spunk. Alltid.
https://salt-peanuts.eu/consert/motvind-i-ansiktet-spunk-i-ryggen/

 

Lars Mossefinn:

ÅRETS PLATER:

MATS EILERTSEN «Hymn for Hope» [Jazzland Recordings]
https://salt-peanuts.eu/record/mats-eilertsen-4/

FLUKTEN «Velkommen håp» [Odin Records]
https://salt-peanuts.eu/record/flukten/

INGEBRIGT HÅKER FLATEN «(Exit)Knarr» [Odin Records]
https://salt-peanuts.eu/record/ingebrigt-haker-flaten-2/

CHRISTIAN WALLUMRØD «Speaksome» [Hubro]
https://salt-peanuts.eu/record/christian-wallumrod-2/

THE SOURCE «… but swinging doesen’t bring them down» [Odin Records]
https://salt-peanuts.eu/record/the-source/

ÅRETS KONSERTER:

BJARTE EICKE OG BAROKKSOLISTENE «Purcell’s Playground», @ Osafestivalen, Nain, Voss, 31. oktober
https://salt-peanuts.eu/consert/osafestivalen-har-aldri-vore-betre/

BJARTE EICKE OG BAROKKSOLISTENE «The Alehouse Sessions», @ Osafestivalen, Voss idrettshall 30. oktober
https://salt-peanuts.eu/consert/osafestivalen-har-aldri-vore-betre/

NEEDLEPOINT @ Verftet, Bergen, 4. november

CHROME HILL @ Gamlekinoen, Voss, 24. november

ANJA LAUVDAL SOLO / KONGLE TRIO @ Sildajazz, Wrangellhuset, Haugesund 13. august
https://salt-peanuts.eu/consert/om-kongler-jenter-og-undergrunnen/

 

Jan Granlie:

ÅRETS PLATER:

WILLIAM PARKER «The Music of William Parker – Migration of Silence into and out of the Tone World Volumes 1-10» [AUM FIDELITY, CENTERING]
Et mektig verk med fokus på kvinnelige vokalister, samlet på 10 CDer, spesialskrevet for denne gedigne boksen av min favorittbassist.
https://salt-peanuts.eu/record/william-parker-3/

JOHN COLTRANE «A Love Supreme – Live in Seattle» [IMPULSE!]
En liveversjon av «A Love Supreme» var nesten for godt til å være sant. Og her gnistrer det av hele bandet, som om de virkelig ville gjøre en konsertversjon som skulle komme ut på plate med Coltranes mesterverk. Men det gikk mange år før dette mesterverket var på plass. Men den som venter … osv.
https://salt-peanuts.eu/record/john-coltrane-4/

THUMBSCREW «never is enough» [CUNEIFORM]
Ikke altfor lenge etter en av årets fineste konserter i Montmartre i København, dukket den nyeste platen med denne trioen opp. Mary Halvorson er en favorittgitarist, og sammen med bassisten Michael Formanek og trommeslageren Tomas Fujiwara er dette noe av det tøffeste i jazzen akkurat nå!
https://salt-peanuts.eu/record/thumbscrew-3/

HORSE ORCHESTRA «The Milkman Cometh» [SELF RELEASED]
Den danske pianisten Jeppe Zeeberg er et unikum på pianokrakken. Han og hans svensk/islandsk/norsk/danske band, lager himmelstormende musikk som aldri er likegyldig, og alt er  gjennomgående morsomt og kreativt. Den perfekte musikk til et litt alternativt party!
https://salt-peanuts.eu/record/horse-orchestra-2/

JONAS WESTERGAARD TRIO «Positioner / Positions» [ILK MUSIC]
De tre, utmerkede, danske musikerne, pianisten Søren Kjærgaard, trommeslageren Peter Bruun og bassisten Jonas Westergaard har kjent hverandre i mange år. Men det er ikke så altfor ofte de får muligheten til å spille sammen. Men på slutten av 2020, fikk jeg muligheten til å høre de tre på konsert, og platen som kom noen måneder etterpå, var, om mulig, enda bedre enn den utsøkte konserten de gjorde på Southern Jazz Cult i Jazzclub Locos regi i november i fjor.
https://salt-peanuts.eu/record/jonas-westergaard-trio/

MARIO PAVONE / DIALECT TRIO + 1 «Blue Vertical» [OUT OF YOUR HEAD RECORDS]
Dette var den siste innspillingen bassisten Mario Pavone gjorde, før han forlot denne verden den 15. mai i år. Og det er åpenbart at både han og de andre musikerne, trompeteren Dave Ballou, pianisten Matt Mitchell og trommeslageren Tyshawn Sorey vet at dette er den definitive avslutningen. En nydelig plate med moderne, akustisk jazz på sitt beste.
https://salt-peanuts.eu/record/mario-pavone-dialect-trio-1/

CHRISTER BOTHÉN TRIO «Omen» [BOCIAN RECORDS]
Den svenske bassklarinettisten Christer Bothén er en gallionsfigur innenfor den frie, svenske jazzen. Og her leverer han storslagen musikk sammen med bassisten Vilhelm Bromander og trommeslageren Konrad Agnas. Og konserten de gjorde under årets Umeå Jazzfestival, var i en særklasse!
https://salt-peanuts.eu/record/christer-bothen-3/

LEE MORGAN «The Complete Live at the Lighthouse» [BLUE NOTE]
12 LPer eller 8 CDer med alt som ble fremført på The Lighthouse i Hermosa Beach, California fra 10. til 12. juli 1970, med den ytterst opplagte Bennie Maupin (ts, fl, bcl), Harold Mabern (p), Jymie Merrit (b) og Mickey Roker på trommer, med Jack DeJohnette som «stand in» på en låt. En fantastisk samling med utsøkt hardbop.
https://salt-peanuts.eu/record/lee-morgan/

THOMAS STRØNEN / AYUMI TANAKA / MARTHE LEA «Bayou» [ECM]
Dette er en nydelig plate med en trio som tydeligvis trives godt sammen, og som med denne innspillingen har laget en av de mest følsomme og vakre ECM-innspillingene jeg har hørt på svært lang tid.
https://salt-peanuts.eu/record/thomas-stronen-ayumi-tanaka-marthe-lea/

JOHN POPE QUINTET «Mixed With Glass» [NEW JAZZ AND IMPROVISED MUSIC RECORDINGS]
Dette er, uten tvil, en av de største overraskelsene på platemarkedet i år. Et band fra Newcastle som både har den nyere jazzhistorien inne, samtidig som de skuer akkurat nok over Nordsjøen til Norge til at de har fått med seg hva noen av de tøffeste musikerne man har i oljelandet holder på med. Det er bare å sprette en Newcastle Brown Ale, lene seg tilbake og nyte!
https://salt-peanuts.eu/record/john-pope-quintet/

ÅRETS KONSERTER:

SIGNE EMELUTH / KRESTEN OSGOOD + KIRK KNUFFKE, @ KLUB PRIMI, KØBENHAVN, 7. SEPTEMBER (bildet)
Dette var høstens store overraskelse på konsertfronten i København. Trommeslageren Kresten Osgood gjorde først en «artist talk» med den danske altsaksofonisten Signe Emmeluth, som har valgt å bosette seg i Oslo. Etterpå gjorde de et duosett, men fikk raskt selskap av den utrolig kreative og spennende kornettisten Kirk Knuffke, som på grunn av de amerikanske korona-restriksjonene hadde valgt å bli igjen i Europa etter hans engasjementer under sommerens Copenhagen Jazz Festival. Dermed fikk vi dette spontane treffet hvor de tre gikk opp i en ny enhet musikalsk, og utfordret hverandre på verdens beste måte.
https://salt-peanuts.eu/consert/en-fantastisk-sesongapning/

THUMBSCREW, @ JAZZHUS MONTMARTRE, 6. JULI
Under Copenhagen Jazz Festival hadde legendariske Montmartre booket trioen Thumbscrew med min favorittgitarist Mary Halvorson, bassisten Michael Formanek og trommeslageren Tomas Fujiwara. Om bookingavdelingen i Montmartre var bevisst på hva han hadde booket, vet jeg ikke, men det kan ikke ha vært for å fylle «Monten». For det var relativt god plass i det lille lokalet. Men musikken var fantastisk. Halvorsons ytterst originale gitarspill, Formaneks strålende bass-spill og Fujiwara som backet de opp som om han aldri har gjort annet. Festivalen absolutte høydepunkt!
https://salt-peanuts.eu/consert/jo-det-kunne-faktisk-bli-bedre/

ROBERTO OTTAVIANO ETERNAL LOVE QUINTET, @ TAMPERE JAZZ HAPPENING, 6. NOVEMBER
Vi er (nærmest) enige om at store deler av den italienske jazzen er en slags testosteronbombe. Stadig hører vi band fra «støvellandet» med litt for mye «hår på brøstet». Men denne gjengen med Roberto Ottaviano på sopransaksofon, den utsøkte bassklarinettisten (og vinbonden) Marco Colonna, den britiske pianisten Alexander Hawkins, bassisten Giovani Maier og trommeslageren Zeno De Rossi, ga oss et drivende sett med pågående og kreativ musikk i 60-tallstradisjonen, men med 2022 rett foran øynene. Så kan vi like gjerne også ta med den strålende konserten med trommeslageren Paal Nilssen Love New Brasilian Funk, samme dag, for å fullende en strålende konsertdag.
https://salt-peanuts.eu/consert/vakkert-spennende-og-ratt/

CHRISTER BOTHÉN TRIO, @ UMEÅ JAZZFESTIVAL, 29. OKTOBER
I min anmeldelse av denne konserten kalte jeg den for «det svenske grunnfjellet». Og med den 80 år gamle, svenske bass- og kontrabassklarinettisten (og pianisten) Christer Bothén i front foran de unge «løver», trommeslageren Konrad Agnas og bassisten Vilhelm Bromander, ble dette en liveopplevelse som fullt ut beviste at denne trioen ikke kun er et plateband, men som også imponerer stort på konsertscenen. Storslagent spill fra alle tre, og et bevis på at munnhellet «de gamle er eldst» fremdeles gjelder.
https://salt-peanuts.eu/consert/nordisk-rad-apnet-i-umea/

ANDERS KJELLBERG QUARTET @ UMEÅ JAZZ FESTIVAL, 30. OKTOBER
Så slenger jeg like godt på enda en bonuskonsert. For i Umeå fikk vi også et strålende møte med Göteborg-bandet til trommeslageren Anders Kjellberg. Sammen med bassisten Thomas Magnusson var kompet i de beste hender, og med den japanske pianisten Naoko Sakata fikk vi utsøkt pianospill (den dama blir bare bedre og bedre), og med trompeteren Staffan Svensson ble vi geleidet inn i 60-tallets Miles Davis på en strålende måte.
https://salt-peanuts.eu/consert/en-lang-og-spennende-lordag/

 

 

 

 

Skriv et svar